چشم انداز قراردادهای بلند مدت LNG در سال 2022

هفته دوم مرداد 1401 مریم شهلایی   

تقاضا برای قراردادهای بلندمدت LNG در سال جاری به شدت افزایش یافته است. به دنبال کاهش واردات در نتیجه تحریم روسیه،تقاضای قدرتمند ال ان جی در جامعه جهانی منجر به  نرخ های بسیار بالاتری برای قراردادهای بلندمدت شده است که در نتیجه آن تامین کنندگان از این بازار سودهای بسیاری بردند. 

 تقاضا برای قراردادهای بلندمدت LNG در سال جاری به شدت افزایش یافته است. به دنبال کاهش واردات در نتیجه تحریم روسیه،تقاضای قدرتمند ال ان جی در جامعه جهانی منجر به  نرخ های بسیار بالاتری برای قراردادهای بلندمدت شده است که در نتیجه آن تامین کنندگان از این بازار سودهای بسیاری بردند. 
بر اساس گزارش ژورنال Oil & Gas، قراردادهای 10 ساله LNG در حال حاضر حدود 75 درصد بالاتر از نرخ سال 2021 قیمت گذاری شده اند. با توجه به اینکه اروپا قصد دارد واردات LNG را افزایش دهد، انتظار می رود فشار بر عرضه همچنان ادامه یابد. در همین حال، با نوسان قیمت‌های تک محموله و بدتر شدن چشم‌انداز عرضه، واردکنندگان در حالی که تلاش می‌کنند قیمت‌ها را محدود کنند، به دنبال مذاکره با عرضه کنندگان برای بستن معاملات بلندمدت هستند.
در سال گذشته، حجم قراردادهای امضا شده بلندمدت LNG در بازار به بالاترین حد در 5 سال گذشته رسید که در سال جاری هیچ نشانه ای از کاهش در این تکانه وجود ندارد. طبق گزارش وودمکنزی، در سال جاری، بیش از 10 میلیون تن در سال (tpy) برای مصرف-کنندگان نهایی قرارداد امضا شده است.
اکثر قراردادهای جدید مربوط به عرضه ایالات متحده است که به قیمت های آمریکای شمالی مرتبط هستند. در همین حال، خریداران چینی همچنان بر بازار ال ان جی تسلط دارند و در سال گذشته 8 میلیون تن قرارداد جدید امضا کردند.
بحران اوکراین، گذار انرژی، آب و هوای سخت و تقاضای فزاینده، دوره‌ای از تحول را ایجاد می‌کند که هیچ گاه در صنعت گاز طبیعی مشاهده نشده است. کردیت سوئیس، شرکت خدمات مالی و بانکداری، تخمین زده است که اگر جهان به سمت کاهش واردات گاز روسیه حرکت کند، تقاضای جهانی LNG تا اواسط دهه نزدیک به 100 میلیون تن از عرضه آن بیشتر می¬شود و بازار ال ان جی بیش از پیش فشرده می شود. (نمودار-1) 

نمودار 1:  پیش بینی شکاف بین تقاضا و عرضه ال ان جی
 

Source: Credit Suiss
 

حمله روسیه به اوکراین تأثیر چشمگیری بر قراردادهای بلندمدت LNG داشته است. بسیاری از خریداران سنتی نه در بازار تک محموله از روسیه LNG تهیه می کنند و نه قراردادهای اضافی LNG را با فروشندگان روسی تمدید یا امضا می¬کنند. قیمت‌های تک محموله بالا و به شدت نوسانی، بسیاری از خریداران را به سمت قراردادهای بلندمدت سوق داده است. علاوه بر این، برخی از خریداران از طرف دولت ها قراردادهای بلندمدت را به منظور حفظ امنیت انرژی ملي پيگيري مي كنند.
معاملات گران قیمت: قیمت گذاری قراردادهای عرضه LNG  مرتبط با قیمت نفت است، رویه-ای که قدمت آن به دهه 1970 بر می گردد. طبق گزارش وودمکنزی، فروشندگان تمایلی به موافقت با معامله¬ای کمتر از مقدار 12 درصدی قیمت های آتی نفت خام برنت ندارند. این درحالی است که مبناي معاملات در سال گذشته کمی بیش از 10 درصد بود. فروشندگان در حال حاضر خواهان معاملاتی با قيمت بالای 12 درصد هستند. به گفته تحلیلگران وود مکنزی، معاملات LNG خاورمیانه دارای انعطاف پذیری محدودتر و فصلی هستند، بنابراین شیب قرارداد «عادی» در واقع بین 12/5 تا 14 درصد است. این عدد برای معاملات کوتاه-مدت و با حجمی که قبل از پایان سال 2024 به پایان می‌رسد، می تواند ضريب 16 درصد داشته باشد و برای معاملات 4 یا 5 ساله و با حجم‌هایی که در سال 2026 به پایان می‌رسد، اندکی پایین‌تر و بین 14 تا 15 درصد است. 
در حال حاضر قیمت قراردادهای بلند مدتLNG  بسیار کمتر از هزینه خرید تک محموله در بازار نقدی است، اما این تخفیف  با کاهش عرضه های موجود، در حال کاهش است.
تجدید حیات در قراردادهای بلندمدت برداشت: تقاضای بالا در بازارهای LNG  باعث تجدید حیات در قراردادهای برداشت بلندمدت شده است که کارشناسان آن را کلیدی برای پیشبرد پروژه های صادراتی LNG  به سمت مرحله تصمیم گیری برای سرمایه گذاری نهایی (FID) می دانند.
پروژه های بالقوه  در مرحله تصمیم برای سرمایه¬گذاری نهایی (FID) در سال 2022 از افزایش بیش از دو برابری ظرفیت صادرات LNG ایالات متحده پشتیبانی خواهند کرد.
 در سال 2022، پروژه های موجود  در مرحله تصمیم برای سرمایه گذاری نهایی (FID) از افزایش ظرفیت به حجم روزانه1/15 میلیارد فوت مکعب (Bcf) نسبت به روزانه 8/13 میلیارد فوت مکعب  (Bcf)،که اکنون در ایالات متحده فعال است، کمک می کند. 

 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.