ارزیابی فاز 2 طرح شرايط اضطراری گاز توسط آلمان

هفته اول شهریور 1401 مهدیه ابوالحسنی چیمه   

در پی کاهش جریان گاز به آلمان و تشدید تنش‌ها در بازار انرژی، «رابرت هابک»، وزیر اقتصاد آلمان، فاز دوم از طرح سه مرحله اي اضطراری گاز این کشور را پس از آغاز اولین سطح هشدار آن تصویب کرد.

در پی کاهش جریان گاز به آلمان و تشدید تنش‌ها در بازار انرژی، «رابرت هابک»، وزیر اقتصاد آلمان، فاز دوم از طرح سه مرحله اي اضطراری گاز این کشور را پس از آغاز اولین سطح هشدار آن تصویب کرد. این طرح قرار است مصرف کنندگان گاز را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و مشکلات احتمالی عرضه آماده کند. سومین و بالاترین سطح این طرح به دولت این امکان را می‌دهد که مداخله بيشتري داشته و انرژي را برای اطمینان از عرضه کافی به بخش خانگي، بیمارستان‌ها و خدمات اورژانس جیره‌بندی کند، هرچند هابک فعلا این موضوع را رد کرده است، اما تاکید او بر جدی بودن وضعیت است.

 آلمان فاز دوم طرح سه مرحله اي اضطراری گاز خود را در حالی آغاز کرده است که برای احتمال توقف کامل جریان گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم 1 آماده می‌شود. ترس از قطعی عرضه در آلمان به دلیل اعلام آمادگی گازپروم برای تعمیر و نگهداری نورد استریم 1 افزایش یافته ، زیرا آلمان نگران است روسیه از این روش برای تعلیق ارسال گاز به بزرگترین مشتری اروپایی خود استفاده کند. در حال حاضر عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1، به دلیل تاخیر در نصب توربینی که برای تعمیرات به کانادا برده شده، بسیار کمتر از حد معمول است، و آلمان دلیل این کاهش عرضه را سیاسی می‌داند. گازپروم زمان تعمیر و نگهداری نورد استریم 1، به طور معمول گاز را به خطوط لوله اوکراین و یامال-اروپا منحرف می‌کرد، اما در حال حاضر با وجود اينكه جریان از طریق نورد استریم 1، 80 درصد کاهش یافته، گازپروم این کاهش را با افزایش جریان از طریق خطوط لوله دیگر جبران نکرده‌است. در نتیجه کاهش عرضه گاز، قیمت‌های گاز در اروپا بار دیگر روند افزایشی داشته که ممکن است علیرغم شروع قوی برای پر کردن مخازن، ذخیره‌سازی با مشکلاتی مواجه شود. در حال حاضر حجم مخازن  ذخيره گاز آلمان 58 درصد پر است و به گفته اتحادیه صنایع آلمان، اگر روسیه جریان گاز را به طور کامل قطع کند، اقتصاد آلمان بدون شک وارد رکود خواهد شد. به گفته وزارت اقتصاد و اقلیم آلمان اگر تحویل گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم 1 در سطح پایین 20 درصد باقی بماند، سطح ذخیره سازی 90 درصدی تا دسامبر، بدون اقدامات اضافی به سختی قابل دستیابی است.
نتایج سناریوهاي (بسته به اینکه چقدر مصرف ملی می‌تواند کاهش یابد و چقدر گاز همچنان به کشورهای همسایه صادر ‌شود) محاسبه شده توسط آژانس شبکه فدرال آلمان، برای وضعیت عرضه گاز آلمان در زمستان آینده نشان می‌دهد، حتی اگر تحویل از طریق نورد استریم 1 در سطح 20 درصد باقی بماند، پر کردن 90 درصدی ذخایر تا اول نوامبر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فرض کنیم تحویل گاز در داخل اروپا دیگر مثل گذشته نباشد و مصرف گاز در زمستان امسال 20 درصد کمتر از حد معمول باشد. سه سناریو از هفت سناریوی تدوين شده نشان می‌دهد که در مقطعی از زمستان آینده کسری گاز وجود خواهد داشت و عامل تعیین کننده، کاهش مصرف داخلی برای تامین امنیت عرضه کشورهای همسایه است.
مرحله "هشدار" با یک اخلال جدی در عرضه گاز آغاز می‌شود، اما همچنان به مکانیسم‌های بازار برای اصلاح وضعیت متکی است و دولت تنها در مرحله نهایی «شرايط اضطراری» است که مستقیماً در بازار گاز مداخله می‌کند تا عرضه به «مشتریان پراهميت» مانند خانوارها، مشاغل کوچک و بیمارستان‌ها را تضمین کند که این مکانیسم احتمالاً به ضرر مصرف‌کنندگان بزرگ صنعتی است.
به گفته اتحادیه صنایع آلمان، اعلام سطح هشدار پاسخ به وضعیت تنش عرضه است و باید راه‌حلی را برای چگونگی تقسیم هزینه‌های اضافی ناشی از بحران برای تهیه گاز توسط عرضه‌کنندگان به همه مصرف‌کنندگان، یافت.
دولت آلمان خواستار صرفه‌جویی در انرژی و تجدیدنظر در استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود مانند دیگر کشورهای اروپایی، نظیر اتریش و هلند است. از آنجایی که این کشور هنوز مشکل امنیت عرضه ندارد، آژانس شبکه فدرال تاکنون بند تعدیل قیمت را برای انتقال بار  افزایش قیمت به مشتریان انرژی در آلمان فعال نکرده و به گفته وزیر اقتصاد آلمان، "این مکانیسم ممکن است در آینده برای جلوگیری از فروپاشی عرضه انرژی ضروری باشد، اما دارای جنبه‌های منفی نیز هست، بنابراین ما در حال کار بر روی مفاهیم جایگزین هستیم، حفظ بازار با وجود هزینه‌های اضافی بسیار مهم است."
به گزارش آژانس شبکه فدرال، در ماه‌های گذشته قیمت گاز در برخی موارد شش برابر شده است و تحولات فعلی می‌تواند منجر به افزایش قیمت گاز بسیار بالاتر از سطوح فعلی باشد. احتمالاً این "جهش‌های عظیم قیمت" یک به یک به مشتریان منتقل نمی‌شود، اما خانوارها می‌توانند انتظار داشته باشند که قبض‌های گرمایش آنها بسته به وضعیت ساختمان‌هایی که در آن زندگی می کنند، تا سه برابر شود. براساس هشدار انجمن خدمات شهری آلمان، قوانین محافظت از مشتریان در برابر افزایش قیمت و در عین حال جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها، باید اصلاح شود. 
به گفته سازمان غیردولتی صلح سبز، صرفه جویی در مصرف انرژی با نصب سیستم‌های گرمایش گازی جدید و پشتیبانی از تولید ترکیبی حرارت و برق با گاز و اجباری ساختن نوسازی و بهینه سازي ساختمان ها بايد در دستور  قرار گيرد  اين سازمان  از دولت می‌خواهد که به تمام یارانه‌هایی که مصرف گاز را بالا نگه می دارد، پایان دهد.

ورود آلمان به مرحله دوم از برنامه شرايط اضطراری سه مرحله اي گاز خود، نشان دهنده آن است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با خطر کمبود عرضه گاز در بلندمدت مواجه است.
در حال حاضر، تمرکز آلمان بر پر کردن مخازن ذخیره گاز، جستجوی عرضه‌کنندگان جایگزین و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و در عین حال صرفه جویی در مصرف گاز است. بر اساس گزارش اشپیگل، این کشور علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز و افزایش واردات ال‌ان‌جی به دنبال تغییر کاربری خط لوله نورداستریم 2 برای ایجاد پایانه شناور واردات ال‌ان‌جی در سواحل بالتیک است.

 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.