اقدامات هلند برای کاهش وابستگی به گاز روسیه

هفته دوم شهریور 1401 مهدیه ابوالحسنی چیمه   

بحران میان روسیه و اوکراین بر عرضه انرژی در هلند اثر گذاشته است، هرچند هلند گاز کافی برای عبور از زمستان آینده و چند ماه بعد از آن را دارد، اما عدم اطمینان در مورد شرایط پیش رو و ادامه بحران میان دو کشور اروپايي باعث افزایش شدید قیمت نفت و گاز شده است.

بحران میان روسیه و اوکراین بر عرضه انرژی در هلند اثر گذاشته است، هرچند هلند گاز کافی برای عبور از زمستان آینده و چند ماه بعد از آن را دارد، اما عدم اطمینان در مورد شرایط پیش رو و ادامه بحران میان دو کشور اروپايي باعث افزایش شدید قیمت نفت و گاز شده است. دولت روسیه با فروش گاز به هلند و دیگر کشورهای اروپایی درآمد زیادی به دست می‌آورد و در مقابل بسیاری از کشورهای اروپایی (نظیر هلند) نیز به گاز روسیه وابسته بوده اند، بنابراین دولت هلند در نظر دارد راه‌هایی را برای مقابله با این وابستگی در پیش گیرد. درواقع هلند و دیگر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا به طرق مختلف از گاز روسیه مستقل شوند. یکی از راه‌هایی که هلند در اين مسير دنبال مي كند، آمادگی لازم برای مواجهه با زمستان آینده و اطمینان کافی از ذخیره‌سازی خود از طريق افزایش واردات ال‌ان‌جی از دیگر کشورها است. یکی دیگر از راه‌هایی که هلند و چند كشور اروپایی ديگر در پیش گرفته‌اند، تلاش برای کاهش مصرف انرژی و سرعت بخشیدن به گذار به منابع انرژی پایدار است.

بحران میان روسیه و اوکراین باعث شده هلند و دیگر کشورهای اروپایی تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه وضع کنند. این تحریم‌ها اثرات متقابلی نیز روی کشورهای تحریم‌کننده دارد، درواقع توقف ناگهانی استفاده از انرژی روسیه تاثیر زیادی بر عرضه انرژی در كشورهاي اروپايي از جمله هلند خواهد داشت، زیرا این کشورها همچنان وابستگی زیادی به نفت و گاز روسیه دارند و قطع اين وابستگي امري نيست که کشورها بتوانند در کوتاه مدت انجام و وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه به صفر برسانند.
يك راهكار اتکای بیشتر به نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ است که به دلیل میزان بالای انتشار دی‌اکسیدکربن گزینه خوبی به شمار نمی‌آید، از طرفی این کشور تقریبا نیمی از زغال‌سنگ خود را از روسیه وارد می‌کند، اما اگر هلند در موقعیتی قرار گيرد که گاز كافي در اختیار نداشته باشد، ممکن است در اين مورد تجديد نظر كند، هرچند به دلیل میزان بالای انتشار آن، این یک راه حل موقت خواهد بود.
بخشي از گاز طبیعی که در هلند مورد استفاده قرار می‌گیرد، از میادین کوچک گاز در این کشور و بخش عمده از طریق خطوط لوله از سایر کشورها تامین می‌شود. در حال حاضر به دلیل قیمت بالای گاز، کشورهای تولید کننده نظیر نروژ، از حداکثر ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنند، بنابراین امکان واردات بیشتر از این کشورها وجود ندارد.
ال‌ان‌جی نیز به وسیله کشتی‌های مخصوصی به هلند و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شود، كه در این حالت به پایانه‌هایی نیاز است تا بتوان گاز مایع را از این کشتی‌ها به خطوط لوله انتقال داد. در حال حاضر پایانه ال‌ان‌جی در روتردام، تقريبا با  حداکثر ظرفيت فعالیت می‌کند و در چنین شرایطی راه‌های مختلفی برای سرعت بخشیدن به افزایش ظرفیت وارداتLNG نيز در حال بررسی است. دولت هلند همچنین به دنبال استفاده از پایانه شناور در Eemshaven است و علاوه بر آن  به همراه آلمان در حال کار روی پایانه جدید ال‌ان‌جی در هامبورگ است. 
هلند مدتی است فعالیت‌هایی را در زمینه حذف تدریجی نفت و گاز و گذار به سایر اشکال انرژی مانند گاز سبز، هیدروژن و نیروگاه بادی دریایی، با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی، دنبال می‌کند. هلند و دیگر کشوهای اروپایی اکنون در حال برداشتن گام‌های بیشتری برای سرعت بخشیدن به این روند و کاهش وابستگی خود به گاز روسیه هستند. 
در چنین شرایطی هلند در نظر دارد، در صورت مشاهده نشانه‌هایی از کمبود گاز، طرحی اضطراری را با هدف اطمینان از تحویل بدون وقفه گاز( تا حد ممكن) اجرا کند و در مواجهه با بحران كمبود گاز نيز در صورت وقوع در ابتدا دولت از مقامات ملی و محلی، مشاغل و خانوارها می‌خواهد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی كنند و در شرایطی خاص ممکن است لازم باشد گاز بزرگترین مصرف‌کنندگان صنعتی را قطع کند تا اختلالی در عرضه به بخش خانگي و بیمارستان‌ها ایجاد نشود. علاوه بر این، ممکن است از کشورهای همسایه درخواست اضطراری برای کمک داشته باشد. درواقع ماهیت دقیق واکنش دولت تا حد زیادی به وضعیت پيش آمده بستگی دارد.


 در صورت كاهش صادرات گاز روسیه به هلند، این کشور به دلیل داشتن ذخایر کافی، توانایی مقابله با آن را در مدت زمان کوتاهی دارد. این کشور همچنین مقادیر کافی ال‌ان‌جی را از دیگر کشورها وارد می‌کند، با این حال، افزایش شدید قیمت‌ها امری اجتناب ناپذیر است و در صورت توقف كامل صادرات گاز روسیه به این کشور، مقابله با آن بسیار دشوارتر خواهد بود.

هلند و سایر کشورهای اروپایی در نظر دارند هر چه سریع‌تر از گاز روسیه مستقل شوند، به همین منظور هلند در حال رایزنی با سایر کشورهای اروپایی در مورد اقدامات احتمالی برای سرعت بخشیدن به این روند است. در تحقق این امر، دولت توجه زیادی به عواملی نظیر امنیت عرضه، مقرون به صرفه بودن و پایداری دارد.
 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.