نقش خط لوله نورد استریم 1 در عرضه گاز روسیه به اروپا

هفته سوم شهریور 1401 مریم شهلایی   

در سال‌های 2020 و 2021، خط لوله نورد استریم1 بزرگ‌ترین مسیر برای تحویل گاز روسیه به اروپا بود. در سال 2021، اين خط لوله بیش از 40 درصد از کل واردات خط لوله اروپا از روسیه و 15 درصد از کل واردات (خط لوله و (LNG اروپا را تامین کرد.

در سال‌های 2020 و 2021، خط لوله نورد استریم1 بزرگ‌ترین مسیر برای تحویل گاز روسیه به اروپا بود. در سال 2021، اين خط لوله بیش از 40 درصد از کل واردات خط لوله اروپا از روسیه و 15 درصد از کل واردات (خط لوله و (LNG اروپا را تامین کرد. از اکتبر 2017، به جز دوره‌ی 10 روزه تعمیر و نگهداری سالانه که در ماه جولای انجام می‌شود، نورد استریم با ظرفیت کامل 165 میلیون متر مکعب  در روز کار می‌کرد. در 12 روز اول ژوئن2022، جریان اين خط لوله از 165 میلیون متر مکعب در روز به 140 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت. بین 12 تا 16 ژوئن 2022، جریان به 67  میلیون متر مکعب کاهش یافت. 
در 11 ژوئيه به دلیل دوره نگهداری و تعمیرات سالانه، جریان از طریق نورد استریم به طور کامل متوقف شد. هنگامی که نورد استریم مجدداً راه اندازی شد، ظرفيت آن پایین تر از سطح قبل از تعمیر و نگهداری، حدود 65-66 میلیون متر مکعب  در روز بود. 
کاهش جریان از طریق نورد استریم1 در شرایطی اتفاق افتاد که از اواسط سال 2021 یک کاهش کلی در جریان خط لوله روسیه به شمال غرب و مرکز اروپا رخ داده بود. زمانی که جریان از طریق نورد استریم1 در اواسط ژوئن 2022 کاهش یافت، تنها بازارهای شمال غربی اروپا تحت تأثیر قرار نگرفتند. شرکای گازپروم در اسلواکی، اتریش و ایتالیا همگی کمتر از مقادیر اسمی خود در قراردادهای بلندمدت دریافت کردند.  
مركز مطالعات انرژی آکسفورد به بررسی موضوعاتی از جمله روند کاهشی جریان گاز روسیه به اروپا قبل از کاهش ظرفیت نورد استریم 1 در ژوئن 2022 و اثرات کاهش بعدی در ظرفیت نورد استریم (شامل تعلیق موقت برای تعمیر و نگهداری) بر جریان گاز روسیه در اروپا به ویژه در شمال غربی و مرکزی اروپا پرداخته است. در ادامه شش عامل به عنوان دلایل کاهش جریان گاز روسیه در سال‌های 2021 و 2022 معرفی شده است: 
1.    گازپروم انبارهای ذخیره سازی پایین دستی خود را در اروپا مجدد پر نکرد (تابستان 2021):  سه ماهه اول سال 2021 سراسر نیمکره شمالی سرد بود، موج سرما در شمال شرق آسیا نیز باعث شد محموله های LNG  از اروپا خارج شوند و اروپا به شدت ذخایر خود را کاهش دهد. در همان زمان، روسیه نیز زمستان سردی را تجربه کرد و انبار ذخایر خود را به شدت کاهش داد. 
2.    گازپروم فروش در بازار تک محموله را به بازار اروپا متوقف کرد (زمستان 2021/2022): گازپروم علاوه بر قراردادهای بلندمدت خود، در قطب های اروپا از طریق شرکتهای تابعه خود و از طریق پلت فرم فروش الکترونیکی خود (ESP) در سن پترزبورگ حجمی از معاملات خود را به صورت تک محموله در بازار اروپا می فروخت که به دنبال موج اول همه‌گیری کووید-19، تقاضا و قیمت گاز اروپا در سال 2020 کاهش یافت، در نتیجه آن گازپروم فروش به صورت تک محموله را متوقف کرد. بعد از بحران در اروپا به دنبال تنش میان اوکراین و روسیه، گازپروم خروج از مشارکت در شرکت های تابعه اروپایی خود را در 1 آوریل 2022  اعلام کرد.
3.    تقاضای پرداخت هزینه گاز به روبل و فسخ قراردادهای مربوطه (مارس تا می 2022): در 31 مارس 2022، روسیه اعلام کرد که طرف های گازپروم باید هزینه عرضه خود را به روبل روسیه پرداخت کنند که به دنبال عدم پذیرش برخی از شرکت ها، منابع فیزیکی آنها قطع شد. این محدودیت ها شامل PGNiG (لهستان) و Bulgargaz (بلغارستان) در 27 آوریل، Gasum  (فنلاند) در 21 می، GasTerra  (هلند) در 31 می، و Ørsted (دانمارک) و شل انرژی اروپا (آلمان) در 1 ژوئن بود. در30 جولای، گازپروم عرضه به Latvijas Gāze (لتونی) را  به دلیل نقض شرایط تعیین شده برای برداشت گاز متوقف کرد.  شایان ذکر است که قراردادهای گازپروم با PGNiG، Bulgargaz  و GasTerra  در هر صورت قبل از پایان سال 2022 به اتمام می رسید. به عنوان یک تخمین تقریبی، اگر عرضه به صورت ثابت و مطابق گذشته انجام می‌شد، حجم عرضه ‌شده به اروپای شمال¬غربی از این قراردادها- (Ørsted، GasTerra،Shell Energy Europe – حدود 8/24 میلیون مترمکعب در روز(MMcm/d) بود که می تواند کاهش  25 میلیون مترمکعب در روز  بین ۱ تا ۱۲ ژوئن را  از طریق نورد استریم1 توضیح دهد.
4.    عامل چهارم، اعمال تحریم‌ها بر علیه یوروپل گاز، مالک خط لوله یامال-اروپا در خاک لهستان، توسط دولت روسیه در 11 می است. تحریم ها به این معنی بود که پس از کاهش جریان از طریق نورد استریم، نمی توان از این مسیر برای انتقال گاز به شمال غربی اروپا استفاده کرد.
5.    ظرفیت انتقال گاز از طریق اوکراین به طور موثر کاهش یافت (می 2022): گازپروم در حال حاضر یک قرارداد انتقال 6/109 میلیون مترمکعبی در روز  در سراسر خاک اوکراین دارد. گاز روسیه در دو نقطه اتصال ( Sudzhaو Sokhranivka) وارد اوکراین شده است و از چندین نقطه در مرز غربی اوکراین به لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی انتقال پیدا می کند. از این ظرفیت تقریباً 6/32 میلیون متر مکعب در روز به سوخرانیوکا (Sokhranivka) و 77 میلیون مترمکعب در روز به سودژا (Sudzha ) اختصاص دارد. در 10 می، اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین (GTSOU) در یک بیانیه مطبوعاتی فورس ماژوری را در رابطه با بخشی از جریان گاز روسیه به اوکراین اعلام کرد که مربوط به ایستگاه اندازه-گیری گاز سوخرانیوکا و ایستگاه کمپرسور نووپسکوف بود. اوكراین اعلام کرده بود  به دنبال حضور نظامی روسیه در این منطقه کنترل این منطقه را از دست داده و بنابراین برداشت گاز در Sokhranivka   را از 11 می متوقف کرده است. البته گازپروم در بیانیه ای با آن مخالفت و اعلام کرد هیچ مانعی برای ادامه کار نمی¬بیند.
6.    کاهش ظرفیت نورد استریم1 (ژوئن و جولای 2022): خط لوله نورد استریم آخرین بار با ظرفیت کامل (165 میلیون متر مکعب در روز) در 1 ژوئن جریان داشت. در 12 روز اول ژوئن، با تأثیر فسخ قرارداد مربوط به پرداخت به روبل، جریان ها کاهش یافت. جریان نورد استریم در 12 ژوئن به 140 میلیون متر مکعب در روز رسید.
در 12 و 16 ژوئن، جریان در نورد استریم به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به پایین ترین حد یعنی 67 میلیون متر مکعب در روز رسید. گازپروم کاهش جریان را به کاهش ظرفیت در ایستگاه کمپرسور پورتووایا (که گاز را به نورد استریم تغذیه می کند) نسبت داد. 
در مجموع، کاهش و توقف جریان گاز روسیه به این معنی بود که ظرفیت مازاد بر روی سیستم صادرات خط لوله گازپروم باز شد. با این حال، این ظرفیت اضافی پس از بسته شدن خط لوله یامال-اروپا و اتصال بین مرزی سوخرانیوکا در می 2022 کاهش یافت. علاوه بر موارد مذکور، تعلیق نورد استریم برای تعمیر و نگهداری طی 11 تا 21 جولای، جریان گاز روسیه را به شمال غربی و اروپای مرکزی کاهش داد و به عدد 30 میلیون متر مکعب رساند. 
تنها مسیر عملیاتی دیگر به اروپا در اواسط جولای، خط لوله ترکیش استریم بود که به یونان، مقدونیه شمالی، صربستان و مجارستان متصل است. لتونی تنها کشور در شمال شرق اروپا است که روزانه حدود 7 تا 8 میلیون متر مکعب از 21 جولای تا 30  واردات آن ادامه داشت. 
نورد استریم از 16 ژوئن تا تعمیرات سالانه برنامه‌ریزی‌شده در دوره 11 تا 21 جولای، با ظرفیت کاهش‌یافته 67 میلیون مترمکعب در روز کار کرد. پس از راه اندازی مجدد آن در 21 جولای فعالیت خود را از سر گرفت که حجم انتقال عددی معادل با 65 تا 66 میلیون متر مکعب در روز بود. سرانجام در 25 جولای، گازپروم اعلام کرد که یک توربین گاز دیگر از کار افتاده  و ظرفیت نورد استریم1 پس از 27 جولای به عددی معادل 33 میلیون متر مکعب در روز رسید که در 31 جولای به 30 میلیون متر مکعب کاهش یافت.
کاهش جریان نورد استریم  بعد از راه اندازی مجدد آن (عددی معادل30 تا 33 میلیون متر مکعب در روز) به این معناست که در اواخر ژوئن جریان از طریق این خط لوله کمتر از مسیر اوکراین (حدود 37 میلیون مترمکعب در روز از اول ژوئن) و همچنین خط لوله ترکیش استریم در مرز ترکیه و بلغارستان (42 تا43 میلیون مترمکعب در روز از 12 جولای) است. با جریان حدود 7 تا 8 میلیون مترمکعب در روز به لتونی، کل جریان گاز خط لوله روسیه به اروپا (به استثنای ترکیه) از 27 ژوئن حدود 117 تا 118 میلیون مترمکعب در روز بوده است، که از این مقدار، نورد استریم 26 درصد را به خود اختصاص داده است.
یک نتیجه کلیدی که در این مرحله می توان گرفت این است که کاهش جریان از طریق نورد استریم1 به تنهایی قابل مشاهده نیست. این بخشی از کاهش گسترده تر جریان فیزیکی گاز خط لوله روسیه به شمال غرب و مرکز اروپا است.  اگر ظرفیت نورد استریم1 قبل از پایان تابستان افزایش نیابد، تصویر نگران‌کننده‌ای را برای عرضه گاز روسیه به شمال غرب و مرکز اروپا در زمستان آینده ترسیم می‌کند.
شکل 1 کاهش مجموع جریان گاز خط لوله روسی از طریق همه مسیرها، از جمله عرضه به فنلاند و منطقه بالتیک به اروپا (به استثنای جریان به ترکیه) را نشان می دهد. 


 
نمودار 1)کل جریان روزانه خط لوله روسیه به اروپا (به استثنای ترکیه)  (میلیون متر مکعب در روز)

گاز نورد استریم کجا جریان دارد و چرا مهم است؟
 خط لوله نورد استریم1 به گریفسوالد، در سواحل شمالی آلمان، می رسد. از آنجا به دو خط لوله   NEL  و OPAL متصل می شود. خط لوله NEL از سمت غرب از شمال آلمان می گذرد. خط لوله OPAL  از جنوب به براندوف، در مرز آلمان و چک می رود. خط لوله EUGAL به موازات OPAL ساخته شد و برای دریافت گاز از نورد استریم 2 طراحی شد. این خطوط لوله بر روی نقشه در شکل 1 نشان داده شده است.


 
شکل 1) مسیر خط لوله نورد استریم 1


 کاهش اخیر جریان از طریق نورد استریم1 منجر به کاهش جریان گاز به شرکای گازپروم در اسلواکی (SPP)، اتریش (OMV) و ایتالیا (Eni) شد، اگرچه حتی این شرکت‌ها موافقت کرده بودند که هزینه قراردادهای بلندمدت  خود را به روبل بپردازند. 
مجموع جریان گاز روسیه به شمال غرب و مرکز اروپا از طریق نورد استریم1، خط لوله یامال-اروپا و از طریق اوکراین از اواسط سال 2021 کاهش پیوسته ای را شاهد بوده است. 
در می 2021، کل جریان خالص در این سه مسیر کمی بیش از 10 میلیارد متر مکعب در ماه بود. در ماه می 2022، به 4/6 میلیارد متر مکعب و در ژوئن 2022 به 95/3 میلیارد متر مکعب کاهش یافت. در نیمه اول-2021، عرضه گاز روسیه از طریق این مسیرها به 57 میلیارد مترمکعب رسید، در حالی که در نیمه اول-2022 این رقم 35 میلیارد مترمکعب بود که کاهشی 63 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. در ژوئن 2022، جریان خالص در این مسیرها به کمترین میزان يعني 1/2 میلیارد مترمکعب، با میانگین 5/67 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافت. این مقدار معادل تنها 25 درصد از جریان خالص در همان مسیرها در ژوئن 2021 بود.


نمودار 2) خالص جریان روسیه از مسیر نورد استریم، یامال-اروپا (مالنو)، و اوکراین


 

نکته کلیدی در اینجا این است که با وجود کاهش جریان از طریق نورد استریم1، جریان از طریق مسیرهای دیگر افزایش نیافته است. خط لوله یامال-اروپا به دلیل تحریم¬های دولت روسیه علیه یوروپل گاز عملاً به روی گازپروم بسته شده  و نقل و انتقال به لهستان از طریق بلاروس و اوکراین به دلیل توقف عرضه گازپروم به PGNiG  به طور كامل متوقف شده است. جریان از طریق ترکیش استریم نه به دلیل ظرفیت خطوط لوله، بلکه به دلیل اندازه بازارهای موجود محدود شده است. در نهایت، ترانزیت از طریق اوکراین با توجه به توقف در سوخرانیوکا محدود شده و گازپروم این افت را با افزایش جریان در Sudzha جبران نکرده است.
با توجه به کاهش جریان از طریق نورد استریم1، پنج بازار آلمان، جمهوري چک، اسلواکی، اتریش و ایتالیا تحت تأثیر قرار گرفته اند. 
تاثیر بر این بازارها در دو نمودار زیر نشان داده شده است: بازارهای بزرگتر آلمان و ایتالیا در نمودار 3 و سه بازار کوچکتر چک، اسلواکی و اتریش در نمودار 4  آورده شده است. 

 

نمودار 3) خالص جریان روسیه به آلمان  ایتالیا از طریق نورد استریم، یامال اروپا و اکراین (MMcm/month)


 

نمودار 4) خالص جریان روسیه به  جمهوري چک، اسلواکی و اتریش  ایتالیا از طریق نورد استریم، یامال اروپا و اکراین (MMcm/month)


 
همانطور که در هر دو نمودار مشاهده می شود، از نظر واردات خالص ماهانه گاز روسیه، آلمان و ایتالیا بیشترین کاهش را از ابتدای سال 2022 تاکنون داشته اند. در مقابل، چک، اسلواکی و اتریش همگی شاهد افزایش در واردات خالص گاز روسیه در ماه¬های منتهی به می 2022، قبل از کاهش ماه به ماه در ژوئن و جولای، بوده  اند. 
با نگاهی به آمار روزانه از ابتدای می (با در نظرگرفتن اتمام قراردادها در پایان می)، کاهش خالص واردات از روسیه آشکارتر می¬شود. برای آلمان، کاهش جریان نورد استریم در اواسط ژوئن باعث شد واردات خالص به زیر20 میلیون مترمکعب در روز کاهش یابد. این به دلیل ادامه جریان خروجی از آلمان به لهستان و چک است. تعلیق نورد استریم برای تعمیر و نگهداری در 11 جولای، واردات خالص گاز روسیه از آلمان را منفی کرد.کاهش جریان نورد استریم از 27 جولای بار دیگر واردات آلمان از گاز خط لوله روسیه را منفی کرد. حجم صادرات مجدد به لهستان و چک در حال حاضر بیشتر از حجم ورودی از طریق نورد استریم است. به عنوان مثال، در 31 ژوئن، آلمان 30 میلیون متر مکعب از نورد استریم دریافت کرد، اما 10 میلیون متر مکعب به لهستان و 32 میلیون متر مکعب به چک مجددا صادر کرد و خالص واردات اين كشور منفی 12 میلیون متر مکعب باقی ماند.
اگر جریان از طریق نورد استریم به طور کامل متوقف شود، در زمستان 2022/2023، مفهوم "همبستگی" بیان شده در برنامه های اتحادیه اروپا برای مدیریت جریان گاز در زمستان می تواند مورد آزمایش قرار گیرد. از یک سو، ممکن است ادامه صادرات مجدد گاز به لهستان و چک برای آلمان دشوار باشد. از سوی دیگر، در صورت توقف کامل نورد استریم، آلمان به «همبستگی» همسایگان متکی خواهد بود.
آلمان در نظر دارد سه واحد ذخیره‌سازی شناور و گازی‌سازی مجدد (FSRU) تا پایان سال ۲۰۲۲ یا آغاز سال ۲۰۲۳ و دو واحد دیگر تا پایان سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند. با این حال، سه FSRU که می توانند در اواسط زمستان 2022/2023 عملیاتی شوند، ممکن است تنها ظرفیتی معادل 30 میلیون متر مکعب در روز داشته باشند که آلمان در حال حاضر از طریق نورد استریم1 دریافت می کند. بنابراین، اگر جریان روسیه محدود شود، آلمان بر واردات LNG از طریق هلند تکیه خواهد کرد، در حالی که با هدف ایجاد همبستگی ناچار به صادرات مجدد خواهد بود. 
برای ایتالیا، کاهش جریان نورد استریم1 در اواسط ژوئن و توقف متعاقب آن در 11 جولای، واردات خالص را به سطح حدود 20 میلیون متر مکعب در روز که بین اواخر ماه مه و اواخر ژوئن مشاهده شده بود، بازگرداند. با شروع مجدد اولیه نورد استریم1، قبل از کاهش شدید جریان به 26 و 20 میلیون مترمکعب در روز به ترتیب  در 30 و 31 جولای، واردات گاز ایتالیا در تارویسیو(Tarvisio) به 50 میلیون مترمکعب در روز در 27 تا 28 جولای افزایش یافت. همانطور که از مشاهدات روشن است  همانند "اثر دومینو" کاهش عرضه نورد استریم1 به اين بخش از اروپا نيز اثرگذار بوده است. واردات خالص روزانه گاز روسیه برای آلمان و ایتالیا در نمودار 3 نشان داده شده است.
در نهایت، با تجمیع خالص واردات روزانه به این پنج کشور (نمودار 5 )، کاهش اولیه از  250 میلیون متر مکعب در روز در هفته اول ماه می، به عدد 170 در 12 ژوئن به وضوح قابل مشاهده است. از 16 ژوئن تا 10 جولای، کاهش بیشتري در حدود 90  -100 میلیون متر مکعب در روز رخ داده است. پس از آن، در طول تعمیر و نگهداری به عدد 30 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت. پس از یک بهبود مختصر به سطوح قبل از تعمیر و نگهداری، در چهار روز پایانی جولای کاهش و به 56 میلیون متر مکعب رسید که رقمی معادل با 20 درصد ظرفیت این خط لوله بوده است. 


نمودار 5 : خالص واردات گاز روسیه از طریق نورد استریم، یامال و اوکراین (میلیون متر مکعب در روز)


 
 

تحویل گاز از طریق نورد استریم 1 در 31 آگوست به دلیل تعمیر و نگهداری 3 روزه مجدداَ بسته شد و قرار بود در 3 سپتامبر دوباره شروع به کار کند. زمانی که نورد استریم 1 در 31 آگوست آفلاین شد، جریان آن معادل با 32 میلیون متر مکعب در روز بود که حدود 3 درصد از کل عرضه اروپا را تشکیل می¬داد. در آن زمان گازپروم اعلام کرد پس از اتمام تعمیرات، انتقال گاز با حجم 33 میلیون متر مکعب در روز از سر گرفته خواهد شد، به شرط اینکه هیچ نقصی شناسایی نشود. در 2 سپتامبر که در جریان تعمیرات اخیر در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، در مشاركت با زیمنس انرژی، نشت روغن شناسایی شد. براساس آن گاز پروم اعلام كرد: « از آنجایی که این آسیب امکان عملکرد ایمن موتور توربین گازی آسیب دیده را نمی دهد، عملکرد آن به حالت تعلیق درآمده است». 

کاهش ظرفیت نورد استریم1 در ژوئن و جولای را باید در چارچوب کاهش گسترده‌تر جریان گاز روسیه به اروپا از بهار 2021 و کاهش چشمگیر از اوایل ماه می مشاهده کرد. این کاهش به دلیل ترکیبی از استراتژی های گازپروم مانند عدم نگهداری انبارهای ذخیره¬سازی در اروپا ، عدم فروش حجم اضافی در بازار تک محموله اروپا و توقف جریان تحت هفت قرارداد بلندمدت در نتیجه درگيري با اوكراين است.  بعید به نظر می‌رسد که به دلیل  تحریم‌های روسیه علیه خط لوله یامال-اروپا، تعلیق جریان در سوخرانیوکا، سرویس توربین ها در پورتووایا  و دلایلی همچون تداوم اختلاف عمومی بین گازپروم و زیمنس وتاخیر حتی در بازگرداندن اولین توربین (برای نصب مجدد به پورتووایا، چه رسد به ترتیب دادن سرویس‌دهی توربین‌های باقی‌مانده) جریان گاز روسیه به اروپا افزایش یابد. با گسترده‌تر شدن تحریم‌ها، اعلام فورس ماژور گازپروم، کاهش جریان نورد استریم در 27 جولای و توقف آن به دلیل نشت روغن از 31 آگوست  به این معنی است که نگرانی‌های اروپا در مورد قطع جریان‌ گاز روسیه از طریق نورد استریم1 چندان بي دليل نبوده است.
هم آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و هم کمیسیون اروپا برنامه‌هایی را برای آماده‌سازی در صورت توقف کامل جریان گاز روسیه به اروپا تنظیم کرده‌ بودند. بلافاصله پس از درگیری میان روسیه  و اوکراین، در 3 مارس، آژانس بین المللی انرژی یک طرح 10 ماده ای را برای کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه منتشر کرد. در 8 مارس، کمیسیون اروپا اطلاعیه ای تحت عنوان "اقدام مشترک اروپایی برای انرژی مقرون به صرفه تر، ایمن و پایدار" منتشر کرد که در آن برنامه هایی  برای کاهش وابستگی به واردات گاز روسیه ارائه شده است.
 در 18 جولای، آژانس بین‌المللی انرژی پنج گام را برای آماده‌سازی جهت قطع وابستگي به گاز روسیه تعیین کرد و اظهار داشت: «اروپا در حال حاضر مجبور است در وضعیت عدم اطمینان دائمی در مورد عرضه گاز روسیه عمل کند و ما نمی‌توانیم این موضوع قطع کامل را رد کنیم». سرانجام، در 26 جولای، شورای اتحادیه اروپا با طرحی برای ایجاد اهداف داوطلبانه برای کاهش تقاضای گاز در هر کشور عضو اتحادیه اروپا تا 15 درصد در مقایسه با میانگین در طول زمستان 2022/2023، موافقت کرد. در شرایط اضطراری، کمیسیون اروپا ممکن است کاهش اجباري هماهنگ شده تقاضای گاز را عملی کند.
همانطور که در این گزارش نشان داده شده است، پیامدهای توقف طولانی مدت (جزئی یا کامل) جریان از طریق نورد استریم1 عواقبی فراتر از آلمان دارد. با کنار گذاشتن جریان گاز از طریق ترکیش استریم1 به اروپای جنوب شرقی، ادامه طولانی مدت جریان های محدود از طریق نورد استریم (چه رسد به تعلیق کامل این جریان ها) اروپای شمالی-غربی و مرکزی را با وضعیتی دشوار مواجه مي سازد. تفاوت امروز این است که حجم های تحویل شده از طریق اوکراین بسیار کمتر شده است. پیامد گسترده‌تر این وضعیت آن است که، حداقل از نظر خالص، جریان گاز روسیه به اروپای مرکزی و شمال غربی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در 5 می 2022، صادرات خالص گاز روسیه به آلمان، جمهوري چک، اسلواکی، اتریش و ایتالیا روی هم به 254 میلیون مترمکعب در روز رسید. جریان گاز از طریق نورد استریم1 در اواخر جولای به 30 تا 32 میلیون ‌متر مکعب کاهش یافت. صادرات گاز از آلمان در امتداد خط لوله یامال-اروپا به لهستان و صادرات خالص به چک به این معنی است که آلمان اکنون بیشتر از آنچه از طریق نورد استریم1 دریافت کند به لهستان و چک صادر می کند.
بعید به نظر می رسد که جریان گاز خط لوله روسیه در هر مسیری که متوقف شده است، دوباره راه اندازی شود. این اتفاق در مورد صادرات خط لوله به فنلاند و کشورهای بالتیک، صادرات خط لوله به لهستان از طریق بلاروس و اوکراین، صادرات به آلمان از طریق خط لوله یامال-اروپا و جریان در سوخرانیوکا در مرز روسیه و اوکراین کاملاً دیده می شود. 

 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.