بررسی جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی اتحادیه اروپا و چشم انداز آينده آن

هفته چهارم شهریور 1401 مهدیه ابوالحسنی چیمه   

اروپا منابع انرژی تجدیدپذیر فراوانی دارد و کشورهای واقع در آن در سال‌های اخیر به پیشروان به کارگیری فناوری‌های تجدیدپذیر تبدیل شده‌اند. به گفته «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا، تلاش‌ها برای افزایش پایداری سیستم‌های انرژی در اروپا با هدف دسترسي به انرژی‌های تجدیدپذیر برای همه کشورهای اروپایی و تبدیل اعضای اتحادیه اروپا به "پيشروان انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان" ادامه دارد.

اروپا منابع انرژی تجدیدپذیر فراوانی دارد و کشورهای واقع در آن در سال‌های اخیر به پیشروان به کارگیری فناوری‌های تجدیدپذیر تبدیل شده‌اند. به گفته «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا، تلاش‌ها برای افزایش پایداری سیستم‌های انرژی در اروپا با هدف دسترسي به انرژی‌های تجدیدپذیر برای همه کشورهای اروپایی و تبدیل اعضای اتحادیه اروپا به "پيشروان انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان" ادامه دارد.
به این منظور اتحادیه اروپا اهدافی را برای دستیابی به سهم 20 درصدی انرژی تجدیدپذیر در مصرف انرژی تا سال 2020 و 32 درصد تا سال 2030 اتخاذ کرده است.

افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای متعددی برای جامعه دارد، از آن جمله می‌توان به کاهش تغییرات آب و هوایی، کاهش انتشار آلاینده های هوا و بهبود امنیت انرژی اشاره کرد. اتحادیه اروپا هدف گذاري کرده بود که تا سال 2020، 20 درصد از مصرف انرژی نهایی ناخالص آن از منابع تجدیدپذیر تامین شود و تا سال 2030 اين ميزان به 32 درصد افزایش یابد.
بر اساس داده های یورواستات، اتحادیه اروپا با سهم 22.1 درصدی انرژی تجدیدپذیر، به هدف اصلی خود (20 درصد) برای سال 2020 دست یافته است، این موفقیت مبتنی بر سال‌ها کار مداوم همه کشورهای عضو بوده است، گرچه ميزان پیشرفت كشورها برابر نبوده است. 


شکل 1: پیشرفت اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف منابع انرژی تجدیدپذیر
 

Source: www.eea.europa.eu


اتحادیه اروپا با افزایش مصرف انرژی تجدیدپذیر از 19.9 درصد ناخالص مصرف نهایی انرژی در سال 2019 به 22.1 درصد در سال 2020 رسیده و به هدف خود برای سال 2020 دست یافته است، این امر ناشی از رشد پایدار در تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر بوده که از 34.1 درصد به 37.5 درصد در سال 2020 افزایش یافته است، سهم انرژی تجدیدپذیر در حمل و نقل و ساختمان‌ها (گرمایش و سرمایش) نیز با نرخ کم‌تری افزایش یافته است.
از آنجایی که سهم منابع انرژی تجدیدپذیر به ميزان کل انرژي مصرفي نيز  بستگی دارد، کل مصرف ناخالص نهایی انرژی بین سال‌های 2019 تا 2020 به دلیل تأثیر اقدامات برای مهار همه‌گیری کووید-19 به میزان قابل توجهی کاهش یافته (8%) است که تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر به دلیل هزینه‌های عملیاتی کمتر و دیسپاچینگ در اولویت قرار داشت.
با نگاهی به روندهای بلندمدت، سهم منابع انرژی تجدیدپذیر بین سال‌های 2005 تا 2020 بیش از دو برابر شده که حاصل سیاست‌های اختصاصی، طرح‌های حمایتی و افزایش رقابت اقتصادی است، که معادل افزایش متوسط سالانه 8 درصدی در طول دوره 15 ساله است.

شکل 2: پیشرفت به سمت اهداف منابع انرژی تجدیدپذیر، بر اساس کشور 
 

Source: www.eea.europa.eu

 

بر اساس داده‌های یورواستات، همه به جز دو کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ شاهد افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خود بوده‌اند. هلند و لوکزامبورگ با افزایش بیش از ۴.۵ درصدی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خود در سال ۲۰۲۰، در صدر فهرست قرار گرفتند. با این حال، این دو کشور از جمله کشورهایی هستند که از سایر کشورهای عضو مانند دانمارک و استونی نقل و انتقالات آماري انرژي  (خرید مقداری از سهم انرژی تجدیدپذیر توسط یک کشور عضو اروپایی از یک کشور عضو دیگر که به هدف خود رسیده و دارای مازاد است و البته شامل هیچ جریان فیزیکی انرژی تجدیدپذیر نیست) داشته اند. برای سال 2020، بدون احتساب نقل و انتقالات آماری، همه کشورهای عضو، افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر خود را تجربه کرده‌اند، به طوری که سوئد، اسپانیا، پرتغال و قبرس بیشترین افزایش را در سهم منابع انرژی تجدیدپذیر (بیش از 3 درصد) مشاهده کرده‌اند.
بر اساس داده های یورواستات، همه کشورهای عضو به جز فرانسه که  3.9 درصد تا هدف خود فاصله داشت به اهداف خود برای سال 2020 دست یافته‌اند. سهم منابع انرژی تجدیدپذیر برای هلند، بلژیک و اسلوونی در حدود 1 درصد از اهداف مربوطه فاصله داشته که با نقل و انتقالات آماری تامين شده است.

علیرغم اینکه اتحادیه اروپا به اهدف خود برای سال 2020 دست یافته است، اما اقدام مستمر برای دستیابی به هدف 32 درصدی 2030 همچنان ضروری است، زیرا تأثیرات مرتبط با کووید 19 احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود، مگر اینکه با تغییرات ساختاری حمایت شود که به یک تحول بی‌سابقه نیاز است. علاوه بر این، کمیسیون اروپا اخیراً اصلاحیه‌ای در دستورالعمل انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف بلندپروازانه‌تر 40 درصدی تا سال 2030 پیشنهاد کرده است که راه را برای  کربن صفر تا سال 2050 هموار می‌کند.
 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.