بررسی اقدامات عمان برای توسعه هیدروژن سبز

هفته چهارم مهر 1401 مهدیه ابوالحسنی چیمه   

عمان در نظر دارد یک شرکت دولتی جدید را تحت عنوان توسعه هیدروژن عمان ، با نظارت پادشاهی این کشور بر پروژه‌های هیدروژن کم‌کربن برنامه‌ریزی شده در عمان تاسیس کند و انتظار می‌رود توسعه هیدروژن عمان یک شرکت تابعه از شرکت دولتی توسعه انرژی عمان باشد که در دسامبر 2020 با هدف نظارت بر دارایی‌های انرژی عمان تشکیل شد. 

در ماه مارس، وزارت انرژی کشور عمان اعلام کرد، در نظر دارد یک شرکت مستقل را با هدف توسعه بخش انرژی هیدروژنی این کشور تاسیس کند، اما جزئیات بیشتری در مورد آن اعلام نکرد. پیش‌بینی می‌شود بسیاری از جزئیات رسمی آن در دومین اجلاس هیدروژن سبز این کشور در دسامبر منتشر شود.
در حال حاضر شرکت دولتی نفت عمان نماینده پادشاهی این کشور در بسیاری از پروژه‌های هیدروژنی است، با شكل گيري اولین پروژه هیدروژن سبز این کشور در می 2021، شرکت نفت عمان تعدادی توافقنامه با شرکت‌های بین‌المللی به منظور توسعه پروژه‌های مرتبط با هیدروژن در سراسر اين کشور امضا کرد، با این حال روابط آتی آن با شرکت توسعه هیدروژن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
هیدروژن نقش بسزایی را در گذار انرژی در بسیاری از کشورهای نفتی خاورمیانه، نظیر عربستان سعودی و امارات، ایفا می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیز در این بخش صورت می‌گیرد. عمان در حال حاضر به دنبال توسعه چارچوب قانونی و نظارتی مورد نیاز خود، برای حمایت از بخش هیدروژن کم‌کربن است. این کشور طیف وسیعی از پروژه‌ها را در دست اجرا دارد و مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی است.
عربستان سعودی پیشرفته‌ترین طرح‌های هیدروژن سبز را با تاسیسات 5 میلیارد دلاری برنامه‌ریزی شده خود در نئوم دارد، که در آن 4 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر، 000/237 تن در سال هیدروژن تولید خواهد کرد که تا سال 2026 به 1.2 میلیون تن در سال آمونیاک تبدیل شود.
قرار است شرکت دولتی مصدر در ابوظبی و انژی فرانسه تا سال 2030، همکاری به ارزش 5 میلیارد دلار با هدف "کاوش در توسعه مشترک یک هاب هیدروژن سبز مستقر در امارات" با پروژه‌هایی به ظرفیت حداقل 2 گیگاوات داشته باشند.
عمان جاه‌طلبی‌های بزرگی در دستیابی به انرژی هیدروژنی دارد و هدف استراتژی این کشور در بخش هیدروژنی سرمایه‌گذاری معادل 34 میلیارد دلار است.
اتحادیه اروپا، شورای همکاری خلیج فارس را به عنوان عرضه‌کننده بالقوه انرژی کم‌کربن در آینده معرفی می‌کند که راه را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در عمان باز کند.

جدول 1: پروژه های هیدروژن سبز و آمونیاک عمان

با بسته شدن قراردادهای اولیه، شرکت هاي نفت عمان، شرکت گاز آمریکایی ایرپروداکت و شرکت انرژی اکواپاور که در عربستان سعودی مستقر است، توافقنامه مشترکی برای توسعه تاسیسات تولید آمونیاک مبتنی بر هیدروژن در استان جنوبی منطقه آزاد صلاله ظفار امضا کردند. اين توافقنامه به دنبال تفاهم‌نامه‌ای است که بین اين سه شرکت برای مطالعات امکان‌سنجی در دسامبر سال گذشته امضا شده بود. این تاسیسات می تواند حدود 1 میلیون تن در سال آمونیاک تولید کند.
در حال حاضر تنها پروژه تأسیسات برق بادی در مقیاس صنعتی با 50 مگاوات ظرفیت در ظفار واقع است که در سال 2019 در این کشور به بهره‌برداری رسید. به گفته مولحم الجارف، رئیس شرکت نفت عمان، این پروژه به خوبی با استراتژی انرژی‌های تجدیدپذیر عمان مطابقت دارد، سرمایه‌گذاری در منابع انرژی جایگزین را تقویت کرده و به چشم‌انداز عمان برای دستیابی به اهداف سال 2040 کمک می‌کند.
محمد عبدالله ابونییان، رئیس اکوا پاور تاکید کرد، این شرکت که به وسیله فناوری‌های پیشرفته و راه‌حل‌های نوآورانه در حال گذار به آینده‌ای سبزتر است، از جاه‌طلبی دولت عمان برای کربن‌زدایی و پیشبرد توسعه هیدروژن سبز که سوخت آینده محسوب می‌شود حمایت می‌کند.
همکاری اکواپاور و ایرپروداکتز در پروژه‌های هیدروژن، چیز جدیدی نیست، آنها پیش از این نیز با صندوق ثروت ملی عربستان برای کارخانه در حال توسعه 5 میلیارد دلاری 1.2 میلیون تن در سال آمونیاک سبز، در شهر نئوم شریک شده‌اند.
علاقه به پروژه‌های هیدروژن نشان‌دهنده حرکت منطقه‌ای به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع انرژی پاک‌تر است.
هیدروژن آبی و یا سبز، سوخت پاک و بدون انتشار دی‌اکسیدکربن هستند، هیدروژن آبی، هیدروژن را از هیدروکربن‌ها تولید کرده و متعاقب آن انتشار دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کند، در حالی که هیدروژن سبز از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید هیدروژن استفاده می‌کند.
برنامه‌های عمان حول محور هیدروژن سبز است، زیرا معتقد است كه موقعیت جغرافیایی این کشور به گونه‌ای است که انرژی بادی و خورشیدی فراوانی در اختیار دارد و  این کشور را قادر می‌سازد تا به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن سبز تبدیل شود.

 

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.