افزایش تولید گاز طبیعی توسط ایالات متحده در سال 2024-2023

هفته سوم فروردین 1402 مهدیه ابوالحسنی چیمه   

 اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده با پیش‌بینی رکورد افزایش تولید گاز طبیعی به بالاترین مقدار ، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت خود را برای قیمت گاز طبیعی کاهش داد.

 اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده با پیش‌بینی رکورد افزایش تولید گاز طبیعی به بالاترین مقدار ، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت خود را برای قیمت گاز طبیعی کاهش داد. پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت گاز طبیعی هنری هاب در سال ۲۰۲۳ برابر ۳.۴۰ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو باشد که تقریباً 50 درصد نسبت به مقدار آن در سال 2022( 6.42 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو) و حدود 30 درصد نسبت به پیش‌بینی گذشته که در ژانویه (تقریبا برابر 4.9 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو) منتشر شد، کاهش یافته است. قیمت هنری هاب در ژانویه سال جاری به دلیل آب و هوای گرم‌تر از حد معمول در بیشتر نقاط ایالات متحده، با مقداری کمتر از 4 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو آغاز شد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط Refinitiv Eikon، قیمت گاز طبیعی در ژانویه 2023 به طور میانگین 3.27 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو بود که در مقایسه با دسامبر 2022،حدود 41 درصد یا 2.26 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو کاهش یافت. دمای هوا در ماه ژانویه در سراسر ایالات متحده معتدل‌ترین دما از سال 2006 بود که باعث کاهش مصرف گاز طبیعی برای نیاز به گرمایش شد و به طور قابل توجهی پیش‌بینی‌ها را برای بازارهای گاز طبیعی در ماه‌های آینده تغییر داد. در نتیجه‌ی مصرف کمتر از حد معمول گاز طبیعی در ژانویه، این ماه با موجودی ذخایر بالاتر از میانگین 5 ساله (2022-2018) خود به پایان رسید.


شکل 1: عرضه و تقاضای گاز طبیعی آمریکا
 

source 1: US EIA's December Short-Term Energy Outlook


براساس گزارش منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با کاهش مصرف داخلی و صادرات نسبتا ثابت ال‌ان‌جی، قیمت تک‌محموله گاز طبیعی هنری هاب در سال 2023 به‌طور متوسط حدود 3.40 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو خواهد بود و و تا دسامبر زیر 4 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو باقی خواهد ماند؛ درحالیکه پیش‌بینی ماه ژانویه برای قیمت هنری‌هاب در سال 2023 به طور متوسط تقریباً 5 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو بود.
«جو دکارولیس»، مدیر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در بیانیه‌ای که در کنار گزارش این موسسه در ماه ژانویه منتشر شد، گفت: بازار گاز طبیعی بیش از حد معمول نامطمئن است، اما انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی ایالات متحده در هر دو سال 2023 و 2024 رکورد جدیدی را ثبت کند که منجر به کاهش قیمت‌های داخلی خواهد شد.
درواقع قیمت گاز طبیعی نوسانی است. رویدادهای شدید آب و هوایی و توقف تولید به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش قیمت در هنری هاب و بازارهای منطقه شود، اما این پتانسیل با نزدیک شدن به فصل بهار کاهش می‌یابد، به ویژه اکنون که موجودی ذخایر به بالاتر از میانگین پنج ساله (2022-2018) بازگشته است. اگرچه انتظار می‌رود آب و هوا در ماه‌های فوریه و مارس نسبتا معتدل باشد، اما دمای سردتر از حد انتظار می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود.


شکل 2: قیمت تک‌محموله گاز طبیعی هاب هنری
 
source2 : U.S. Energy Information Administration, Short-Term Energy Outlook, January 2023


فری‌پورت ال‌ان‌جی، دومین صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی ایالات متحده، روز جمعه 3 فوریه اعلام کرد که قصد دارد مجددا یکی از سه واحد مایع‌سازی خود را در تاسیسات صادراتی تگزاس راه‌اندازی کند که این امر باعث افزایش صادرات ال‌ان‌جی ایالات متحده و فشار مضاعف بر قیمت‌ها خواهد شد. با این حال، هرگونه تأخیر بیشتر در راه‌اندازی آن که در ابتدا قرار بود بخشی از فعالیت خود را در ماه نوامبر از سر بگیرد، به کاهش فشار بر قیمت‌ها در کوتاه مدت کمک خواهد کرد. احتمالاً پس از راه‌اندازی کامل آن، تقاضای گاز طبیعی ایالات متحده بیش از 2 میلیارد فوت مکعب در روز اضافه خواهد شد.
در ماه‌های گذشته، رشد تولید گاز طبیعی ایالات متحده از رشد تقاضا پیشی گرفته و به کاهش قیمت گاز طبیعی کمک کرده است. برآوردها نشان می‌دهد، مصرف گاز طبیعی ایالات متحده در ژانویه به دلیل آب و هوای بسیار معتدل، کمتر از میانگین بود که منجر به کاهش تقاضا برای گرمایش شد. تولید گاز طبیعی خشک ایالات متحده در این ماه به طور متوسط 100.2 میلیارد فوت مکعب در روز بوده و پیش‌بینی می‌شود، در بیشتر سال جاری تولید گاز طبیعی خشک در حدود 100 میلیارد فوت مکعب در روز باشد. به طور کلی، انتظار می‌رود در سال 2023 میانگین تولید گاز طبیعی خشک بین 100 میلیارد مکعب در روز تا 101 میلیارد فوت مکعب در روز باشد.
همچنین انتظار می رود در بیشتر سال 2023، به دلیل کاهش تقاضا در بخش برق، تقاضای کمتری هم برای گاز طبیعی نسبت به سال گذشته وجود داشته باشد، زیرا منابع تولید برق تجدیدپذیر بیشتری در طول سال آماده بهره‌برداری می‌شوند و تقاضا در بخش صنعتی، در نتیجه کاهش در فعالیت‌های تولیدی کاهش می‌یابد.
آب و هوای گرمتر از حد معمول در ژانویه، میزان برداشت گاز طبیعی از ذخایر را به کمتر از حد متوسط کاهش داد و باعث شد که سطح ذخیره‌سازی به بالاتر از میانگین پنج ساله (2022-2018) افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود ایالات متحده فصل برداشت از ذخایر گاز طبیعی را (نوامبر تا مارس)، با بیش از 1.8 تریلیون فوت مکعب به پایان برساند، که 16 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله و 19 درصد بیشتر از پیش‌بینی گذشته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در ژانویه خواهد بود. انتظار می‌رود سطح ذخیره‌سازی بالاتر از میانگین، قیمت گاز طبیعی را در سال 2023 نسبت به سال 2022 کاهش دهد.
پیش‌بینی می‌شود تولید برق در سال 2023حدود 2 درصد کاهش و در سال 2024، به میزان مشابهی افزایش یابد و ترکیب سبد سوخت تولید برق کمی تغییر خواهد کرد. پیش بینی می‌شود، تولید برق از منابع تجدیدپذیر از 22 درصد در سال 2022 به 24 درصد در سال 2023 و به 26 درصد در سال 2024 افزایش یابد. انتظار می‌رود ظرفیت جدید تولید از منابع تجدیدپذیر باعث کاهش تولید نیروگاه‌های فسیلی شود و سهم تولید گاز طبیعی از 39 درصد در سال 2022 به 37 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

 براساس گزارش منتشر شده در ماه ژانویه، انتظار می‌رود قیمت گاز طبیعی در سال 2024 حدود 4.04 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو باشد، زیرا تولید گاز طبیعی خشک  از افزایش صادرات ال‌ان‌جی که ناشی از افزایش ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی است، پیشی خواهد گرفت. به طور کلی، انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی خشک ایالات متحده در سال 2023 به طور متوسط 100-101 میلیارد مکعب در روز باشد. از طرفی انتظار می‌رود، با تکمیل توسعه زیرساخت‌های خط لوله، تولید گاز طبیعی در سال‌های 2023 و 2024 در دو منطقه پرمین و هاینزویل رشد کند. بر این اساس، افزایش تولید گاز طبیعی ایالات متحده، صادرات نسبتاً ثابت ال‌ان‌جی و کاهش مصرف داخلی در بخش‌های برق و صنعتی، افزایش قیمت‌ها در سال 2023 را محدود خواهد کرد. از دیگر عوامل تاثیرگذار روی قیمت هنری هاب، هوای گرمتر از حد معمول در ژانویه بود که منجر به مصرف کمتر از حد معمول گاز طبیعی برای مصارف گرمایشی شد و سطح ذخایر را به بالاتر از میانگین پنج ساله رساند.
4-    منابع
https://www.reuters.com/markets/commodities/freeport-restart-liquefaction-train-texas-lng-export-plant-this-week-2023-02-03/
https://www.eia.gov/naturalgas/weekly/
https://www.ogj.com/general-interest/economics-markets/article/14289421/eia-sharply-reduces-2023-us-natural-gas-price-forecast
https://www.eia.gov/outlooks/steo/pdf/steo_full.pdf

پربازدیدترین مقالات

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.