آیا گاز شیل آمریکا می تواند اروپا را از بحران انرژی نجات دهد؟

هفته سوم بهمن 1401 خانه گاز ایران   

در ظاهر، رونق تولید گاز شیل ایالات متحده راه حلی عالی برای اروپا به نظر می رسد، زیرا اروپا از بحران انرژی ناشی از جدا کردن خود از گاز روسیه خارج شده است.

در ظاهر، رونق تولید گاز شیل ایالات متحده راه حلی عالی برای اروپا به نظر می رسد، زیرا اروپا از بحران انرژی ناشی از جدا کردن خود از گاز روسیه خارج شده است. اما تحلیلگران می گویند این تحلیل موقت است. در غرب تگزاس، حوضه پرمین - یکی از مهمترین مناطق تولید نفت و گاز در جهان - قیمت گاز در ماه اکتبر منفی شد؛ زیرا تولید آنقدر بالا بود که تولیدکنندگان مجبور بودند به مردم پول بدهند تا آن را تحویل بگیرند. این وضعیتی عالی برای متحدان ایالات متحده در آن سوی اقیانوس اطلس به نظر می رسد، زیرا بحران انرژی قاره کهن را درگیر کرده است. در واقع، واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از ایالات متحده در حال حاضر از زمان قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه افزایش یافته است که بیشتر این گاز از حفاری شیل به دست می آید.
با این حال، تحلیلگران هشدار می دهند که اگرچهLNGاز شیل آمریکا می تواند به اروپا در بحبوحه بحران انرژی کمک کند، اما به تنهایی قاره اروپا آسیا را نجات نخواهد داد. یک مسئله از نظر میزان گازی که ایالات متحده می تواند به اروپا برساند، حداقل در کوتاه مدت وجود دارد و آن مشکل ظرفیت صادرات است نه میزان گازی که ایالات متحده تولید می کند.
صادرات گاز طبیعی فرآیندی پیچیده و پرهزینه است که نیاز به مایع ســازی، حمل و نقل به پایانه های صادراتی، کشتی برای انتقال گاز به کشوری که آن را خریداری می کند، و پس از رسیدن، فرآیند گازی سازی مجدد دارد. فقدان ظرفیت در هر یــک از این نقاط، محدودیتهای عرضه ایجاد میکند.
مثال حوضه پرمین در پاییز گذشــته این را نشان می دهد - تقاضای فراوانی برای تمام آن گاز وجود داشت، اما همانطور که روبین می گوید، «خط لوله هنوز وجود ندارد که تمام گاز را از تگزاس غربی به تگزاس شرقی منتقل کند تا بتوان آن را صادر کرد.» ایالات متحده به سه تا پنج سال زمان نیاز دارد تا زیرساخت صادرات LNGرا افزایش دهد. بنابراین، واردات گاز غیرمایع از طریق خط لوله برای اروپا بسیار ارزانتر و آسانتر است، بدون نیاز به مایعسازی، حمل و نقل و تبدیل مجدد به گاز. یکی از دلایل ارزان بودن گاز روسیه برای اروپا این بود که از طریق یک خط لوله وارد می شد.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.