توافقنامه همکاری های تجاری و اقتصادی میان آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان امضاء شد

هفته دوم اسفند1401 خانه گاز ایران   

دولت های آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان با امضاء سندی «توافقنامه همکاری های تجاری و اقتصادی بین دولت جمهوری آذربایجان، دولت جمهوری ترکیه و دولت ترکمنستان» را تصویب کردند. 
این همکاری انرژی احتمالاً بخشی از طرح جدید هاب گازی روسیه و ترکیه است و عمدتاً شامل فرآوری و فروش گاز ترکمنستان به آذربایجان و ترکیه خواهد بود. این امر مستلزم آن است که ترکیه، به عنوان یک قطب گازی برای اروپا به رسمیت شناخته شود و گازی که قرار بود از طریق خطوط لوله تحریم شده نورد استریم در بستر دریای بالتیک، که توسط انفجارهایی در اواخر سال 2022 تا حدی تخریب شد، استفاده کند به آلمان ارسال شود و به ترکیه صادر شود. خط لوله ترک استریم گاز مورد نیاز ترکیه را از طریق دریای سیاه تامین می¬کند؛ با این حال این خط لوله ظرفیت اضافی محدودی دارد.
اتحادیه اروپا موافقت کرده است که انرژی روسیه در اروپا فروخته شود، مشروط بر اینکه به طور مستقیم تامین نشود و شامل برخی از پردازش ها توسط یک کشور ثالث باشد. این روند، هزینه محصول نهایی را افزایش می دهد، اما در عین حال به ترکیه اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک قطب انرژی اتحادیه اروپا با منابع دیگر کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، توسعه یابد. 
کریدور حمل و نقل بین المللی INSTC شامل تجارت بین اروپا از طریق بنادر دریای سیاه در بلغارستان و رومانی تا بنادر گرجستان و ترکیه است که از آنجا از طریق راه آهن، به بندر باکو در آذربایجان منتقل می شود. آنها سپس می توانند در جهات مختلف حرکت کنند: از جنوب به ایران و دسترسی به خلیج فارس و جنوب آسیا، از شرق از طریق قزاقستان و سپس بازار چین و از جنوب شرق به ترکمنستان و بازارهای آسیای مرکزی و همسایه ترکمنستان یعنی ازبکستان. چرا که ازبکستان یک توافقنامه تجاری قابل توجه با اتحادیه اروپا دارد که هزاران محصول را پوشش می دهد و اتحادیه اروپا آن را دروازه ای برای تجارت آسیای مرکزی می داند.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.