کمبود گاز بر اقتصادهای شکننده جنوب آسیا فشار بیشتری وارد می کند.

هفته سوم فروردین 1402 خانه گاز ایران   

پاکستان و بنگلادش برای تولید برق به شدت به گاز وابسته هستند، اما پس از افزایش قیمت ها که در اثر افزایش تقاضای اروپا برای جایگزینی منابع روسیه پس از بحران روسیه و اوکراین ایجاد شد، مجبور به کاهش واردات LNG خود شدند.

پاکستان و بنگلادش برای تولید برق به شدت به گاز وابسته هستند، اما پس از افزایش قیمت ها که در اثر افزایش تقاضای اروپا برای جایگزینی منابع روسیه پس از بحران روسیه و اوکراین ایجاد شد، مجبور به کاهش واردات LNG خود شدند.
«پورنا راجندران»، مشاور LNG در مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی FGE گفت: "قیمت های بالای LNG و کاهش تولید داخلی به این معنی است که پاکستان همچنان با مشکلات افزایش تولید برق با سوخت گاز مواجه خواهد شد و ما انتظار داریم که قطعی برق در سال 2023 بدتر شود".
پاکستان برای یک سوم تولید برق خود به گاز متکی است، اما با کاهش ذخایر ارز خارجی برای پرداخت هزینه واردات انرژی دست و پنجه نرم می کند.
محاسبات رویترز بر اساس داده‌های گزارش سالانه وزارت انرژی نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید برق، 1.25 درصد بیشتر از آن چیزی است که اگر LNG کافی در طول سال منتهی به ژوئن 2022 در دسترس بود، وجود داشت.
با این حال، هزینه¬های تولید احتمالاً از ماه جولای افزایش بیشتری یافته است، زیرا مقامات می¬گویند که اوج کمبود برق تابستان گذشته به دلیل کمبود LNG تشدید شد. در حال حاضر تنها دو نیروگاه از چهار نیروگاه وابسته به LNG در کشور در حال بهره برداری هستند.
«راگاو ماتور»، تحلیلگر شرکت مشاوره وود مکنزی، گفت که می¬توان روند مشابهی را در بنگلادش، جایی که گاز بیش از دو سوم تولید برق را تامین می کند، انتظار داشت.
بر اساس گزارش Kepler، واردات LNG بنگلادش در سال 2022 نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش یافت و این امر، تولید برق را کاهش داد؛ در حالی که تقاضا در حال افزایش بود.
بعید است قیمت LNG برای کمک به بنگلادش و پاکستان کاهش یابد، زیرا تحلیلگران انتظار دارند که خرید چینی ها در سال 2023 افزایش یابد.
رایستاد انرژی قیمت‌های آسیایی را به‌طور میانگین 32 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو در سال جاری می‌بیند که این رقم، بسیار بالاتر از 20 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو است که مشاور انرژی نخست‌وزیر بنگلادش آن را قیمت نقدی قابل قبولی در نظر می‌گیرد.
به گفته مقامات، این کشور آسیای جنوبی قصد دارد محموله‌های LNG بیشتری خریداری کند و می‌خواهد قراردادهای بلندمدت بیشتری تضمین کند، اما پرسش تحلیلگران این است که آیا این امر قابل دستیابی است یا خیر. 

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.