بلا استفاده ماندن بیش از نیمی از زیرساخت های LNG اروپا تا سال 2030

هفته سوم فروردین 1402 خانه گاز ایران   

ه گفته مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی اقتصاد انرژی و تحلیل مالی ( IEEFA )، بیش از نیمی از زیرساختهای مربوط به واردات گاز طبیعی مایع که احتمالاً طی چند سال آینده از 400 میلیارد متر مکعب عبور خواهد کرد، می‌تواند به دارایی‌های سرگردان تبدیل شود، زیرا پیش بینی می شود با توسعه انرژهای تجدید پذیر میزان تقاضا به حدود حدود 150 میلیارد متر مکعب برسد.

به گفته مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی اقتصاد انرژی و تحلیل مالی ( IEEFA )، بیش از نیمی از زیرساختهای مربوط به واردات گاز طبیعی مایع که احتمالاً طی چند سال آینده از 400 میلیارد متر مکعب عبور خواهد کرد، می‌تواند به دارایی‌های سرگردان تبدیل شود، زیرا پیش بینی می شود با توسعه انرژهای تجدید پذیر میزان تقاضا به حدود حدود 150 میلیارد متر مکعب برسد. اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و تنوع بخشیدن به منابع، زیرساخت های LNG خود را تا سال 2030 به میزان یک سوم افزایش می دهد.
با این حال، داده‌های IEEFA نشان می‌دهد که بین زیرساخت‌های گازی‌سازی مجدد در حال ساخت و تقاضای LNG برنامه‌ریزی‌شده و پیش‌بینی‌شده در همه کشورهایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، اختلاف قابل‌توجهی وجود دارد.
بر اساس برنامه پایش وضعیت LNG اروپا که توسط IEEFA راه اندازی شده است، ظرفیت پایانه های LNG اروپا در پایان سال گذشته به 270 میلیارد متر مکعب رسید و بر اساس طرح های زیرساختی فعلی می تواند از 400 میلیارد متر مکعب فراتر رود. IEEFA تقاضای LNG اروپا را در سال 2030 حدود 150 میلیارد متر مکعب پیش بینی می¬کند که با در نظر گرفتن ظرفیت زیرساختی 400 میلیارد مترمکعب، شکافی در حدود 250 میلیارد متر مکعب باقی می¬گذارد.
کشورهایی که بیشترین ریسک دارایی‌های سرگردان پیش‌بینی شده را دارند شامل اسپانیا با ظرفیت 50 میلیارد متر مکعب، ترکیه با 44 میلیارد مترمکعب و انگلیس با 40 میلیارد متر مکعب هستند.
این ارقام برای سال 2030 در فرانسه 14 میلیارد متر مکعب، در ایتالیا 10 میلیارد متر مکعب و در آلمان 9 میلیارد متر مکعب است.
ظرفیت مورد انتظار LNG اروپا در سال 2030 می تواند بیشتر از کل مصرف گاز اتحادیه اروپا (413 میلیارد متر مکعب) باشد.  IEEFA برآورد می کند که کل تقاضای گاز اروپا در سال 2030 حدود 390 میلیارد متر مکعب خواهد بود. 
تقویت زیرساخت‌های LNG اروپا لزوماً قابلیت اطمینان را افزایش نمی‌دهد. نرخ بهره برداری از پایانه های LNG اروپا تا سال 2030 از جمله مواردی است که در حال حاضر در دست برنامه ریزی بوده و36 درصد پیش بینی می شود. ساخت و نگهداری شبکه های بیش از حد مهندسی شده هزینه بر است و تصمیم¬گیری برای توسعه زیرساخت LNG اروپا باید بر اساس نیاز و تقاضای آینده باشد.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.