برنامه بلغارستان ، رومانی ، مجارستان و اسلواکی برای افزایش واردات گاز از آذربایجان

هفته چهارم اردیبهشت 1402 خانه گاز ایران   

کشورهای اروپایی برای دریافت منابع گاز طبیعی به دریای خزر روی آورده اند و واردات از آذربایجان را بــرای مقابله با تأثیر تحریم ها بر عرضه انرژی روسیه افزایش می دهند.

کشورهای اروپایی برای دریافت منابع گاز طبیعی به دریای خزر روی آورده اند و واردات از آذربایجان را بــرای مقابله با تأثیر تحریم ها بر عرضه انرژی روسیه افزایش می دهند. اپراتورهای ملی سیستم توزیع گاز بلغارستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی توافق کردند که انتقال گاز طبیعی از آذربایجان را با اســتفاده از زیرساختهای موجود در کشورهایشان که تا همین اواخر به شدت به انرژی روسیه وابسته بود، افزایش دهند. «الهام علیاف،» رئیــس جمهوری آذربایجان، امضای توافقنامه بین کشورهای اروپایی و شرکت دولتی نفت کشورش را «گامی به موقع و بسیار خوب از نظر شرایط زمانی» خواند چراکه این توافقنامه میتواند عرضه بیشتر و مطمئنتر گاز مصرفی اروپا برای بسیاری از کشورهای این قاره را به ارمغان بیاورد. اتحادیه اروپا پس از بحران میان مســکو و اوکراین در تلاش است تا با قطع وابستگی به گاز روسیه، منابع تامین انرژی خود را متنوع کند و برای این منظور به ســراغ دیگر صادرکنندگان رفته است. در همین راســتا، ماه ژوئیه گذشته بروکسل یادداشت تفاهمی با باکو برای دو برابر کردن واردات گاز از جمهوری آذربایجان و رساندن آن به سالانه۲۰ میلیارد متر مکعب تا سال ،۲۰۲۷به امضا رسانده بود.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.