توقف صادرات گاز طبیعی ازبکستان در میان قطعی گسترده برق در این کشور

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

به گفته «شیرزد خوجائف»، معاون وزیر انرژی ازبکستان، صادرات روزانه گاز از 10 میلیون متر مکعب به 1 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گفته «شیرزد خوجائف»، معاون وزیر انرژی ازبکستان، صادرات روزانه گاز از 10 میلیون متر مکعب به 1 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. به گفته وی، واردات 20 درصد افزایش یافته است، اما مشخص نکرد ازبکستان از کجا این گاز را تامین می‌کند. پیش از این، وزارت انرژی این کشور پیش‌بینی کرده بود که صادرات گاز در سال 2022 به 3.3 میلیارد متر مکعب برسد که مقصد بیشترین بخش آن،  چین و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است.
در سال 2021، ازبکستان 53.6 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرد، رقمی که مقامات این کشور امیدوارند تا سال 2030 به 66.1 میلیارد متر مکعب افزایش یابد؛ اما با توجه به آمار گسترده خانوارهایی که در حال حاضر با قطعی برق و کاهش فشار گاز مواجه هستند، افزایش تدریجی تولید نمی‌تواند پاسخگوی  تقاضای مستمر خانوارها و صنعت باشد.  تولید گاز در سه فصل اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 1.6 درصد کاهش به 38.9 میلیارد مترمکعب رسیده است. اگرچه خوجائف مشخص نکرده است چه کسی به ازبکستان گاز می فروشد، اما این احتمال وجود دارد که ترکمنستان این کمبود را پوشش دهد. در آغاز سال جاری، «عبدالله آریپوف»، نخست وزیر ازبکستان، پیش‌بینی کرد که فروش گاز این کشور به خریداران خارجی تا سال 2025 متوقف خواهد شد.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.