ریسک ظرفیت مازاد پایانه های ال ان جی به دلیل جایگزینی گاز توسط انرژیهای تجدیدپذیر در اروپا طی سالهای آتی

هفته سوم خرداد 1402 خانه گاز ایران   

تعجیل و تلاش اروپا بــرای کاهش بحران انــرژی و امنیت ال ان جی، ایــن احتمال را به وجود آورد که ایــن قاره در برنامه هایش برای ساخت پایانه های وارداتی بیشتر برای سوخت، بیش از حد پیش رفته باشد. در پی بحران میان روسیه و اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه، تمام مناطق اروپا از فرانسه تا لهستان، به دنبال ایجاد زیرساخت های ال ان جی هستند.

تعجیل و تلاش اروپا بــرای کاهش بحران انــرژی و امنیت ال ان جی، ایــن احتمال را به وجود آورد که ایــن قاره در برنامه هایش برای ساخت پایانه های وارداتی بیشتر برای سوخت، بیش از حد پیش رفته باشد. در پی بحران میان روسیه و اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه، تمام مناطق اروپا از فرانسه تا لهستان، به دنبال ایجاد زیرساخت های ال ان جی هستند. اما این ظرفیت پس از سال 2030می تواند به طور قابل توجهی از تقاضا برای سوخت پیشی بگیرد، زیرا کشورها به طور فزاینده ای به دنبال استفاده از انرژی های تجدید پذیر هستند. اگر تمام پایانه های برنامه ریزی شده ساخته شوند، این ریسک وجود دارد که میلیاردها یورو زیرساخت در بلندمدت به دارایی های به گل نشسته تبدیل شود. بــه گفتــه «اوگان کــوزه»، مدیــر عامــل  ،Accenture Plcبرخی سرمایه گذاریها در زیرساختهای واردات ال ان جی بر این فرض اســتوار بود که در اروپا همواره تقاضا وجود دارد. با این حال، اگر هر کشــوری بخواهد ظرفیت واردات خود را داشته باشد و بازارها ً با یکدیگر همکاری نکنند، مطمئناهزینه های زیادی به همراه خواهد داشت. در حال حاضــر، پایانه های جدید ال ان جی در کشورهای مختلف در حال ظهور هستند و بحران انــرژی همچنــان در کانون توجه است. ایتالیا در آستانه راه اندازی چهارمین تاسیسات خود اســت، آلمان در حال تلاش برای استقرار چهارمین پایانه شناور خود در نزدیکی جزیره روگن بالتیک اســت و پروژه های دیگر نیز در کشورهایی از جمله استونی و یونان برنامه ریزی شده است. بر اساس گزارش موسســه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی، انتظار میرود ظرفیت واردات ال ان جی اروپا در این دهه حدود 50درصد افزایش یابد. در همین حال، برخی سناریوها حاکی از آن اســت که تقاضــای ال ان جی افزایش نخواهد یافت و حتی ممکن است کاهش یابد. براساس گزارشی که توسط این موسسه در ماه مارس منتشــر شد، تا سال ،2030اتحادیه اروپــا می تواند250میلیارد متر مکعب (بیش از نیمی از کل تقاضای گاز بلوک در سال  2021) ظرفیت استفاده نشده داشته باشد. علیرغم گذر اروپا از زمســتان گذشته بدون اختلال عمده در عرضه و با ســطوح ذخیره سازی بالاتر از حد نرمال، کشتیها همچنان در حال حمل سطوح بی ســابقه ال ان جی به این قاره هســتند، زیرا ریسک هایی برای زمســتان آینده وجود دارد. در روزهای اوج مصرف، تاسیسات موجود با ظرفیت کامل کار میکنند و محموله های ال ان جی در دریا، منتظر تخلیه محموله های خود می مانند.
در حــال حاضر، اروپــا چاره ای جــز ایجاد زیرســاخت های جدید برای پاســخگویی به تقاضای فعلــی ال ان جی ندارد. پایانه ها طوری ساخته نشدهاند که در تمام طول سال با ظرفیت کامــل کار کنند و معمولا میانگین بهره برداری سالانه آنها50تا70درصد یا حتی کمتر است.
به گفته «توماس تورکیلدســن»، مدیر ارشد بازرگانی ،Hoegh LNGکه دو پایانه شــناور را به مدت 10ســال در اختیار آلمان قرار داد، این منطقه می تواند دو تا چهار پایانه شناور ً دیگر را فراتر از آنچه قبلابرنامه ریزی شده بود، اضافه کند. او در مصاحبه ای گفت: «ما علاقه شــدیدی به افزایش ظرفیت در چندین کشــور شمال غربی اروپا می بینیم. با این حال، دیدگاه های متضادی وجود دارد و فرآیندها و تصمیمات سیاسی باید قبل از انجام تعهدات به نتیجه برسد.» نگرانی ها بــرای کاهش تقاضا در بلندمدت وجود دارد. براســاس یک سناریوی پیش بینی شده توسط آژانس بین المللی انرژی، اتحادیه اروپا ممکن است تا سال2030با گذار به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر، مصرف گاز ً خود را تقریبا 45 درصد کاهش دهد. براساس گزارش Elengy SAکه سه پایانه را در فرانسه اداره میکند، میانگین بهره برداری در سال گذشــته به رکورد95درصد رسیده و برای اطمینان، ظرفیت برخی از پایانه های موجود اروپا تا سال 2045یا حتی 2050رزرو شده است. اتحادیــه اروپا ظرفیت اضافــی را به عنوان ســپری برای تامین امنیت انرژی می بیند. علاوه بر این، اگر تقاضا برای ظرفیت کم شود، واحدهای ذخیره سازی شــناور می توانند به عنوان حامل ال ان جــی عمل کنند. آنها همچنین می توانند به مکان های دیگر مانند بازارهای در حال رشد در آسیا منتقل شوند. همچنیــن برخی پایانه هــای جدید را می توان برای استفاده به دیگر محصولات مانند آمونیاک یا هیدروژن تبدیل کرد. به گفته «اســتر آنگ،» سرپرست ال ان جی ،Swiss trader MET International AG در اروپا همچنان در سال2030و حتی پس از آن به ال ان جی نیاز خواهد داشت. پروژه های صادراتی بیشتر، عرضه بیشتر را برای اشباع کردن بازارها در پی دارد. در حال حاضر پروژه های ال ان جی در جهان نســبت به گذشته بیشتر اســت. زمانی خواهد رسید که این دارایی ها قطعا مورد نیاز باشد، زمان هایی با تقاضای بالقوه کمتر، اما مسئله مهم مدیریت این ریسک است.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.