شرکت نفت و گاز طبیعی هند به دلیل بالابودن ارقام پیشنهادی مناقصه توسعه میدان گازی ،Damanهیچ یک از آنها را نپذیرفت.

هفته سوم خرداد 1402 خانه گاز ایران   

شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) مناقصه های دریافتی برای پروژه توســعه گاز Damanرا به دلیل قیمت های بالا لغو کرده است.

شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) مناقصه های دریافتی برای پروژه توســعه گاز Damanرا به دلیل قیمت های بالا لغو کرده است. این پروژه برای استراتژی شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند به منظور افزایش تولید گاز از میادین کم عمق در سواحل غربی هند بسیار مهم است. تکمیل این پروژه منجر به دو برابر شدن تولید گاز فعلی4تا5 میلیون متر مکعب در روز خواهد شد. به گفته منابع آگاه از این موضوع، پیشنهادهایی که شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند برای این پروژه دریافت کرده، بسیار بالاتر از برآوردهای داخلی شرکت بوده و بنابراین مناقصه لغو شده است. مناقصه اکنون به بسته های جداگانه تقسیم ً می شود و مجدداپیشنهاد می شود. پیمانکار مهندسی و ساخت لارسن اند توبرو در دسامبر سال گذشته و در زمان باز شدن پیشنهادها، به عنوان کمترین پیشنهاد ظاهر شد و هزینه ای بالغ بر663.77میلیون دلار را برای ساخت زیرساخت های مورد نیاز جهت افزایش تولید از میدانی که حدود60کیلومتر دورتر از ساحل غربی قرار دارد، در نظر گرفت. Gunanusa Utama FabricatorsوAfconsکنسرسیومی متشکل از اندونزی با قیمتی نزدیک به801.90میلیون دلار در رتبه دوم مناقصه قرار گرفتند. شــرکتPTSCویتنام و شرکت ملی ساخت و ساز نفت ابوظبی (NPCC ) نیز از جمله کســانی بودند که در ابتدا به دنبال این قرارداد بودند، اما در روند مناقصه شرکت نکردند. به گفته منابع آگاه، قیمت663.37میلیون دلار لارسن اند توبرو،36.77 درصد بیشــتر از برآورد داخلی شرکت نفت و گاز طبیعی هند است. لارسن اند توبرو تخفیف1میلیون دلاری ارائه کرد، اما این مورد برای شرکت نفت و گاز طبیعی هند قابل قبول نبود؛ آنها گفتند که شرکت نفت و گاز طبیعی هند می توانســت حداکثر تغییرات20درصدی را نسبت به برآورد خود بپذیرد. پروژه توسعه گاز ،Damanساخت چهار سکوی جدید سر چاه، هفت خط لوله داخلی، یک ماژول (واحد استاندارد) جدید کمپرسور فرآوری و افزودن تراکم کم فشار در سکوی فرآوری موجود را در نظر گرفته است. همچنین شــامل اصلاحات سازه های بالایی در سکوهای سرچاهی موجود نیز است. این پروژه ســال هاســت که در حال انجام اســت و به دلیل قیمت نامناسب گاز چندین بار به تاخیر افتاده است. اما افزایش قیمت گاز داخلی، قابلیت تجاری این پروژه را تغییر داد. شرکت نفت و گاز طبیعی هند از ســال2016گاز طبیعی را ازDaman تولید می کند و طی پنج تا شش سال گذشته حدود1میلیارد دلار برای زیرساخت های فراساحلی در این میدان هزینه کرده است. پروژه افزایش تولید شامل ساخت زیرساخت هایی است که می تواند گاز میدان های حاشیه ای12-Bو24-Cهمسایه را نیز تامین کند. تولید داخلی نفت خام و گاز طبیعی هند در سال های اخیر رو به کاهش بوده است و شرکت نفت و گاز طبیعی هند از سوی دولت برای افزایش تولید خود و معکوس کردن روند کاهشی تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. پروژه هایی مانند Damanبرای دستیابی به این اهداف بسیار مهم هستند، اما لغو مناقصه به تاخیر در افزایش تولید می افزاید.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.