خط لوله گاز تاپی می تواند ظرف ۳ تا ۴ سال تکمیل شود.

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

به گفته «مسادیک مالک»، وزیر نفت پاکستان، پروژه خط لوله گاز تاپی در مسیر درست قرار گرفته و می‌تواند ظرف سه تا چهار سال پس از بستن حساب های مالی تکمیل شود.

به گفته «مسادیک مالک»، وزیر نفت پاکستان، پروژه خط لوله گاز تاپی در مسیر درست قرار گرفته و می‌تواند ظرف سه تا چهار سال پس از بستن حساب های مالی تکمیل شود. وی همچنین از توسعه خط لوله گاز تاپی تا گوادر خبر داد و گفت: پاکستان به زودی سیاست پالایشی خود را اعلام خواهد کرد و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری برای راه‌اندازی یک پالایشگاه در سطح کلاس جهانی جذب کند.
به گفته مسادیک مالک مشکلی برای آوردن گاز از ترکمنستان وجود ندارد و کار روی این پروژه در حال انجام است. برای عرضه گاز تاپی، احداث خط لوله‌ای از چمن به مولتان در نظر گرفته شده است و تا گوادر نیز گسترش خواهد یافت. وی در خصوص پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان گفت: در حال حاضر این خط لوله با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است. 
به گفت مسادیک مالک، یارانه‌ها مانع رشد زیرساختهای بخش انرژی شده است. مشکلات عمده بخش انرژی شامل در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و پایداری مالی است و مشکلات در بخش انرژی نه تنها تمام نشده ، بلکه در حال افزایش است. بزرگترین مشکل در بخش انرژی، در دسترس بودن است. شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضا در بخش انرژی وجود دارد. وی گفت: بخش انرژی کشور با مشکلات مالی مواجه است، زیرا 50 درصد از نفت مورد نیاز آن وارداتی است. گاز بومی، سالانه بین 8 تا 10 درصد در حال کاهش است. وی افزود: نسبت به زمستان گذشته گاز بیشتری داریم، اما مشکلات همچنان پابرجاست. وی با بیان اینکه دولت در حال تلاش برای افزایش عرضه گاز بومی است، گفت: به زودی دور جدید مناقصه بلوک‌های اکتشاف نفت و گاز در کشور برگزار می‌شود.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.