پیشنهادات بانک مرکزی پاکستان مبنی بر حذف یارانه گاز و یافتن منابع انرژی جایگزین، جهت رفع کمبود گاز در این کشور

هفته دوم مرداد 1402 خانه گاز ایران   

پاکستان با چالش های مداوم در تأمین تقاضای گاز طبیعی دست و پنجه نرم میکند که این امر، ناشــی از افزایــش نیازهای انرژی، محدودیت های زیرساختی و شکاف عرضه و تقاضا است.

پاکستان با چالش های مداوم در تأمین تقاضای گاز طبیعی دست و پنجه نرم میکند که این امر، ناشــی از افزایــش نیازهای انرژی، محدودیت های زیرساختی و شکاف عرضه و تقاضا است. در سال  2022تولید گاز طبیعی داخلی در پاکستان تقریباپنج درصد کاهش یافت. در دسترس نبودن گاز نه تنها صنایع را مستقیماتحت تأثیر قرار می دهد، بلکه تأثیر موجی بر کل زنجیره تأمین دارد. برای رســیدگی به کمبود فزاینده گاز و جلوگیری از بدهی ها، بانک مرکزی پاکستان به دولت توصیه کرده است که یارانه گاز را حذف کند و بخش خصوصی را به مشــارکت در تجارت ال ان جی تشویق کند. هدف از این توصیه، توســعه بازار کارآمد ال ان جی است که در حال حاضر حدود23درصد از نیازهای گاز طبیعی کشور را برآورده میکند. حذف یارانه ها، محیطی پایدار و رقابتی برای صنعت ال ان جی ایجاد میکند، سرمایه گذاری های خصوصی را جذب میکند و تأمین گاز قابلاعتماد برای بخش های مختلف را تضمین میکند. برای کاهش چالش های ناشــی از کمبود، دولت باید منابع انرژی جایگزین را بررسی کند، از تخصیص متعادل منابع اطمینان حاصل کند و شــیوه های حفظ انرژی را ترویج کند. این امر باعث رشــد و توســعه پایدار در صنایعی مانند نساجی، سرامیک، شیشه و فولاد خواهد شد. علاوه بر این، قیمت گذاری گاز برای صنایع ازجمله بخش کود، به دلار آمریکا، با توجه به بازار بین المللی می تواند ثبات را در یک محیط حساس به ارز ایجاد کند. برای اطمینان از تأمین انرژی قابل اعتماد و کارآمد، حمایت از رشد صنعتی و پیشرفت اقتصادی کلی در پاکستان، رسیدگی سریع به این مسائل بسیار مهم است.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.