وزیر نفت کویت: کویت و عربستان توسعه میدان گازی آرش را بدون حضور ایران آغاز می کنند

هفته چهارم مرداد1402 خانه گاز ایران   

مناقشه کویت و عربستان سعودی با ایران بر سر میدان گازی الدوره (آرش) در بحبوحه بهبود روابط بین ایران و کشــورهای حوزه خلیج فارس آغاز شده اســت.

مناقشه کویت و عربستان سعودی با ایران بر سر میدان گازی الدوره (آرش) در بحبوحه بهبود روابط بین ایران و کشــورهای حوزه خلیج فارس آغاز شده اســت. به گزارش رویترز، «سعد البراک،» وزیر نفت کویت اعلام کرد که کویت بدون انتظار برای تعیین مرزهای دریایی خــود با ایران، حفاری و تولید در میدان الدوره را آغاز خواهد کرد. به نظر میرسد که عربستان و کویت برنامه منسجمی برای کنار گذاشتن ایران از منافع مالی این میدان گازی تدوین کرده اند. آغاز حفاری در میدان گازی مورد مناقشه اختلافات را پیچیده تر می کند. یکی از موانع اصلی بر ســر راه حل مناقشه، ناکامی کشورها در تعیین مرزهای دریایی متقابل خود است، هرچند مرزهای خارجی ایران و عربستان سعودی سال ها پیش تعیین شده بود. جمهوری اسلامی ایران مدعی است که40درصد میدان در آب های سرزمینی ایــران و60درصد در منطقه بی طرف تقســیم شــده بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد. در همین حال، طرف عربستان سعودی و کویت تاکید می کنند که کل میدان گازی در منطقه بی طرف قرار دارد و ایران حقی بر آن ندارد.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.