وزارت انرژی پاکستان از توافق پاکستان و ترکمنستان بر سر تسریع پروژه خط لوله گاز تاپی خبر داد

هفته چهارم شهریور1402 خانه گاز ایران   

ساخت پروژه  TAPIترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند سال هاست متوقف شده است و دلایل تاخیر، مربوط به تفاوت در بررسی قیمت و نقاط تحویل است.

ساخت پروژه  TAPIترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند سال هاست متوقف شده است و دلایل تاخیر، مربوط به تفاوت در بررسی قیمت و نقاط تحویل است. وزارت انرژی پاکســتان گفت که پاکستان و ترکمنستان روز24اوت توافق کردند که کار پروژه خط لوله گاز ترکمنســتان- افغانســتان- پاکستان- هند ( )TAPIرا که ساخت آن سال ها متوقف مانده است، تسریع بخشند. این خط لوله کشــور غنی از انرژی ترکمنستان در آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به پاکستان و هند وصل می کند و انتظار می رود هر سال33میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول1800 کیلومتر ( 1125مایل) از گاکلنیش (دومین میدان گازی بزرگ جهان) به شهر فضیلکا هند در نزدیکی مرز پاکستان حمل کند. بر اســاس قرارداد خرید و فروش گاز موجود، نقطه تحویل گاز مرز افغانستان و ترکمنستان است که پاکستان خواهان انتقال آن به مرز پاکستان و افغانستان است. «محمد علی» وزیر موقت انرژی فدرال پاکستان بر اهمیت گاز برای اقتصاد پاکستان تاکید کرد، چراکه در ماههای اخیر، پاکستان که از کمبود گاز وارداتی رنج میبرد، تولید برق را کاهش داده و این اقدام، به اقتصاد آسیب رسانده اســت، همانطور که از تورم سرسام آور و کاهش ارزش ارز نیز آسیب متحمل میشود.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.