مودیز اینوستور سرویس: قیمت برق در اروپا برای مدت طولانی تری بالا خواهد ماند

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

مودیز اینوستور سرویس، شرکت خدمات مالی آمریکایی، در گزارش خود آورده است که قیمت برق اروپا به این زودی‌ها از سطوح بالای خود خارج نخواهد شد، زیرا همچنان عرضه انرژی برای منابع تولید برق، فشرده(Tight) است و احتمالاً در میان‌مدت به همین شکل باقی خواهد ماند. 

مودیز اینوستور سرویس، شرکت خدمات مالی آمریکایی، در گزارش خود آورده است که قیمت برق اروپا به این زودی‌ها از سطوح بالای خود خارج نخواهد شد، زیرا همچنان عرضه انرژی برای منابع تولید برق، فشرده(Tight) است و احتمالاً در میان‌مدت به همین شکل باقی خواهد ماند. 
«پل مارتی»، معاون ارشد مودیز گفت: «توازن عرضه/تقاضای برق در زمستان امسال در اکثر بازارهای شمال غربی اروپا فشرده خواهد بود، زیرا دسترسی پایین انرژی هسته¬ای در فرانسه، سطح پایین برق آبی در سراسر اروپا و خطرات عرضه گاز وجود دارد».
تولید برق هسته‌ای در فرانسه در سال جاری با شکست مواجه شده و در حال حاضر، بیش از 50 درصد از ناوگان انرژی هسته‌ای فرانسه در دسترس است. 
به گفته وی، اروپای جنوبی می تواند از اتفاقات بد در امان بماند، زیرا تولید برق تجدیدپذیر و تسهیلات واردات ال ان جی بیشتری دارد. این علی‌رغم انتظار ما برای کاهش تقاضای برق در سال‌های 2022-23 به دلیل کاهش تقاضای صنعتی است که ناشی از قیمت‌های بالای انرژی و اقدامات داوطلبانه صرفه‌جویی در انرژی است.
 اروپا با ذخیره سازی کامل گاز و جریان پیوسته واردات ال ان جی، کم و بیش آماده رویارویی با زمستان امسال است. مدیران ارشد شرکت های نفت و گاز اروپا درست قبل از شروع فصل سرما گفتند نگرانی واقعی، تامین گاز برای زمستان بعدی است. پیش از زمستان 2023-2024، شکاف عرضه گاز در اروپا بدون گاز روسیه بسیار بیشتر خواهد بود. اروپا در مقایسه با واردات نسبتاً پایدار از روسیه در نیمه اول سال،باگاز روسیه را زیاد وارد نخواهد کرد و یا ممکن است روسیه صادرات گاز خود را از طریق یک مسیر باقیمانده در اوکراین و همچنین ترک استریم قطع کند. 
معاون کمیسیون اروپا در روابط بین نهادی و آینده¬نگری، در اوایل این ماه اظهار داشت که کمیسیون اروپا در اوایل سال آینده یک بازنگری ساختاری در بازار برق اروپا  به منظور جدا کردن قیمت برق از گاز پیشنهاد خواهد کرد.
سایر مداخلات پیشنهادی کمیسیون، ایجاد یک معیار قیمت گذاری جدید ال ان جی تا مارس 2023 و در کوتاه مدت، پیشنهاد مکانیسم اصلاح قیمت برای ایجاد یک محدودیت قیمت پویا برای معاملات در بورس گاز تی تی اف و یک دامنه موقت برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت در بازارهای مشتقه است.
مقررات جدید اضطراری که برای یک سال اعمال خواهد شد، فناوری‌ها و انواع پروژه‌ها را با بیشترین پتانسیل برای توسعه سریع، و کمترین تأثیر بر محیط‌زیست هدف قرار می‌دهد و به امنیت انرژی کمک می‌کنند. 
این مقررات اضطراری می تواند تا حدودی به بحران انرژی کمک کند، اما بعید است که بتواند این بحران را به زودی حل کند تا اروپا را برای مدتی از قیمت های دائمی عمده فروشی برق در امان نگه دارد. 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.