چرا قیمت های تک محموله ال ان جی، آن گونه که انتظار می رفت، افزایش شدید نداشته است؟

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

در گذشته و در شرایط عادی، ال ان جی در بازار تک محموله نقاط اوج‌ و کف بسیاری را تجربه کرد که عمدتاً بر اساس پیک‌های فصلی برای تابستان و زمستان در بازارهای اصلی نیمکره شمالی اروپا و آسیای شمالی رخ داده بود.

در گذشته و در شرایط عادی، ال ان جی در بازار تک محموله نقاط اوج‌ و کف بسیاری را تجربه کرد که عمدتاً بر اساس پیک‌های فصلی برای تابستان و زمستان در بازارهای اصلی نیمکره شمالی اروپا و آسیای شمالی رخ داده بود. با این حال، بازار فعلی ال ان جی تابع رخدادهای گذشته نیست، به طوریکه با وجود افزایش تقاضا، قیمت تک محموله ال ان جی به طور قابل توجهی قبل از زمستان کاهش یافته است. قیمت قراردادهای ال ان جی ژاپن/ کره در روز دوشنبه 14 نوامبر،  در 23/27 دلار به ازای هر میلیون بی تی یو خاتمه یافت، که 61 درصد کمتر از رکورد بالای 96/69 دلار در هر میلیون بی تی یو در 25 آگوست بود، یعنی زمانی که بازارها نگران بودند اروپا با عرضه ناکافی وارد زمستان شود. در حال حاضر قیمت تک محموله حتی کمتر از 61/31 دلار به ازای هر میلیون بی تی یو است که در سال گذشته، در این زمان، حاکم بود. 
تأثیر مداوم فشارهای فردی بر عرضه و تقاضای بازار و نیز عوامل متعدد دیگری وجود دارد که می تواند این وضعیت نابهنجار را توضیح دهد. اول از همه، ذخایر گاز طبیعی در بازارهای پیشرو در اروپا و آسیا نسبتاً بالا است و در حال حاضر بیش از 95 درصد ذخایر گاز اروپا پر است. برای جلوگیری از جیره-بندی برق و تعطیلی صنعت،  پرکردن ذخایر همچنان ادامه دارد.بر اساس گزارش S&P Global، وضعیت مخازن، واردکنندگان ال ان جی را مجبور کرد تا از تامین‌کنندگان بخواهند که تاریخ تحویل را به تعویق انداخته یا با افزایش زمان انتظار برای حامل‌های ال ان جی، ارسال را به تاخیر بیاندازند. 
عامل دوم این است که انتظار زمستانی ملایم تر از حد انتظار ممکن است رقابت را محدود کند، در حالی که در دسترس بودن ال ان جی روسیه تنگنای بازار را کاهش می دهد در حالی که عرضه گاز خط لوله روسیه نسبت به گذشته کاهش بسیاری داشته است، اما اروپا برای تامین انرژی خود محموله های ال ان جی روسیه را جمع آوری کرده است. وال استریت ژورنال گزارش داده است که واردات گاز طبیعی مایع روسیه از این اتحادیه در سال منتهی به آگوست، نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش یافته است. 
واردکنندگان ال ان جی روسیه به اروپا استدلال کرده اند که این محموله ها مشمول تحریم های فعلی اتحادیه اروپا نیستند و خرید ال ان جی از روسیه و سایر تامین¬کنندگان به کنترل قیمت انرژی اروپا کمک کرده است. ال ان جی روسیه در حال حاضر 8 درصد از واردات اروپا را تشکیل می دهد. 
تحلیلگران KPLER  با پیش‌بینی افزایش واردات اروپا و آسیا در ماه نوامبر، بیان کردند که نشانه‌های زیادی وجود دارد که حاکی از افزایش تقاضای ال ان جی در آستانه فصل زمستان است. بر اساس گزارش KPLER ، انتظار می‌رود واردات اروپا در نوامبر در مقایسه با 13/10 میلیون تن در اکتبر افزایش یابد  و به 49/11 میلیون تن برسد که فاصله چندانی با رکورد 55/11میلیون تنی ثبت شده در ژانویه ندارد. 

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.