همکاری رومانی و آذربایجان در ساخت پروژه جدید ال ان جی در دریای سیاه

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

رومگز رومانی و سوکار آذربایجان19 اکتبر، یادداشت تفاهمی را امضا کردند تا براساس آن فرصت توسعه مشترک پروژه گاز طبیعی مایع  در دریای سیاه را بررسی کنند.

رومگز رومانی و سوکار آذربایجان19 اکتبر، یادداشت تفاهمی را امضا کردند تا براساس آن فرصت توسعه مشترک پروژه گاز طبیعی مایع  در دریای سیاه را بررسی کنند. هر دو طرف متعهد به تهیه یک مطالعه امکان  سنجی جامع شدند؛ با این حال این طرح جدید نیست، زیرا پروژه ال ان جی دریای سیاه که توسط رومگز طرح شده بود بیش از یک دهه است که مورد بحث قرار گرفته است.
براساس بیانیه رسمی رومگز، پروژه ال ان جی دریای سیاه شامل «یک تاسیسات مایع سازی ال ان جی، یک کارخانه گازی سازی مجدد و همچنین سایر تأسیسات مورد نیاز برای انتقال گاز طبیعی از منطقه خزر به رومانی» خواهد بود. 
باتوجه به شباهت این طرح به تفاهم نامه امضا شده برای اتصال بین آذربایجان-گرجستان-رومانی (AGRI) در سال 2010  باید موارد زیر ساخته شود:
• زیرساخت خط لوله خشکی در قفقاز، از جمله توسعه بخش آذربایجان از خط لوله قفقاز جنوبی و توسعه زیرساخت خط لوله جدید در گرجستان
• یک تاسیسات مایع سازی در گرجستان، احتمالاً در بندر کولوی، جایی که سوکار در حال حاضر یک پایانه انتقال نفت را اداره می کند.
 • ترمینال گازی سازی مجدد ال ان جی در رومانی
مقیاس فعالیت های مورد نیاز برای توسعه این پروژه مطمئناً منجر به هزینه های پولی بالایی خواهد شد که به احتمال زیاد اولین برآوردهای رسمی از آن، پس از تکمیل مطالعه امکان سنجی منتشر خواهد شد. با این حال، از نتایج پروژه AGRI چنین استنباط می شود که بودجه این پروژه می تواند چند میلیارد یورو باشد. در سال 2014، هزینه چنین پروژه ای 7/4 میلیارد دلار برای ظرفیت 8 میلیارد متر مکعب گاز در سال برآورد شد. 
این فوریت مجدد از سوی باکو در حالی صورت گرفته است که بروکسل فعالانه به دنبال باز کردن کریدورهای انرژی جایگزین در قفقاز است. در اوایل سال جاری، آذربایجان و اتحادیه اروپا یادداشت تفاهم همکاری استراتژیک در زمینه انرژی را امضا کردند که هدف آن دوبرابر کردن تحویل گاز با خط لوله از طریق کریدور گاز جنوبی تا سال 2027 است.
این پروژه تاثیر قابل توجهی بر اروپای مرکزی و شرقی به ویژه اوکراین خواهد داشت، چرا که این کشور در تلاش برای دسترسی به بازار جهانی از طریق پایانه‌های واردات دیگر کشورها از جمله لهستان و کرواسی است. زمانی که بازسازی اوکراین پس از جنگ آغاز شود، مصرف گاز به احتمال زیاد سریعتر از بازسازی و راه اندازی تأسیسات تولید که در جنگ  آسیب دیده است،  رشد خواهد کرد. 
البته، پروژه ال ان جی دریای سیاه هنوز  نیاز به مطالعه و بررسی دارد و تنها نتایج مطالعات امکان سنجی 2023 ثابت خواهد کرد که آیا سوکار و رومگز واقعا می توانند تصمیمات سرمایه گذاری الزام آور اتخاذ کنند یا خیر. 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.