بازنگری در قرارداد ترانزیت گاز میان بلغار گاز و بوتاش توسط اتحادیه اروپا، به دلیل نگرانی از ورود مجدد گاز روسیه به اروپا

هفته چهارم آبان 1402 خانه گاز ایران   

قــرارداد ترانزیت گاز بین شــرکت دولتی بلغــارگاز بلغارســتان و بوتــاش ترکیه در بحبوحه نگرانی هایی بابت صادرات مجدد گاز روســیه، توســط اتحادیه اروپا در حال بررسی است.

قــرارداد ترانزیت گاز بین شــرکت دولتی بلغــارگاز بلغارســتان و بوتــاش ترکیه در بحبوحه نگرانی هایی بابت صادرات مجدد گاز روســیه، توســط اتحادیه اروپا در حال بررسی است. کمیسیون اروپا اعلام کرد که درخواست هایی برای اطلاعات به دو شــرکت ارســال کرده است و اگر شواهدی پیدا کند که این پیمان قوانین اتحادیه اروپــا را با هدف جلوگیری از ورود عرضه روسیه به بخشهایی از بازار نقض کند، در انجام اقدامات مناسب تردید نخواهد کرد. بر اســاس قراردادی که در ژانویه امضا شد، بلغــارگاز میتواند به مدت13ســال ال ان جی را از طریق پایانه ها و شــبکه ترکیه وارد کند. بلغارســتان قادر خواهد بود از ظرفیت کل حــدود1.5میلیارد متر مکعب ســالانه استفاده کند. اگر این ظرفیت برآورده شود، حدود نیمی از تقاضای داخلی بلغارستان را برآورده می کند. بلغارستان برای سال ً ها تقریبا به طور کامل به گاز خط لوله روســیه برای تامین گاز خود وابســته بود. بهار گذشــته، این جریان با خودداری از پرداخت به روبل پس از بحران میان روسیه و اوکراین، قطع شد. معامله با بوتاش در ماه ژانویه، منابع جایگزین را برای این کشور تضمین کرد؛ اما فقدان جزئیات، شک و تردیدهایی را در مورد دوام بلندمدت آن و نگرانی کارشناسان در مورد اینکه ممکن اســت گزینه ای برای عرضه از روسیه باشد، ایجاد کرد. پیش از این، کوتاهترین راه بلغارستان برای دسترسی به LNGاز طریق یونان بود؛ جایی که خریداران باید بر اساس قوانین اتحادیه اروپا برای اسکله با یکدیگر رقابت کنند.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.