آذربایجان انتظار دارد صادرات گاز به اروپا در سال 2023به بیش از 12میلیارد مترمکعب برسد

هفته دوم آذر 1402 خانه گاز ایران   

به گفته ســمیر ولی اف، معاون وزیر انرژی آذربایجــان، عرضه به اروپا در ســال2022 بالغ بر  11.4میلیارد متر مکعب بوده است و آذربایجان انتظار دارد در سال2023صادرات گاز به اروپا از 12میلیارد متر مکعب بیشــتر شــود چرا که در اواخر این دهه با توســعه میادین جدیــد در دریای خزر، حجم زیادی گاز اضافی در آذربایجان در دسترس خواهد بود.

به گفته ســمیر ولی اف، معاون وزیر انرژی آذربایجــان، عرضه به اروپا در ســال2022 بالغ بر  11.4میلیارد متر مکعب بوده است و آذربایجان انتظار دارد در سال2023صادرات گاز به اروپا از 12میلیارد متر مکعب بیشــتر شــود چرا که در اواخر این دهه با توســعه میادین جدیــد در دریای خزر، حجم زیادی گاز اضافی در آذربایجان در دسترس خواهد بود. آذربایجان گاز خود را از میدان شــاه دنیز از طریق کریــدور گاز جنوبی به اروپا صادر می کند و برنامه هایی برای افزایش صادرات به  20میلیارد متر مکعب در سال تا سال 2027 بر اساس یادداشت تفاهم با کمیسیون اروپا در جولای  2022دارد. ایــن وزارتخانه در 10 نوامبر گفت که این تفاهم نامه زمینه را برای گسترش کریدور گاز جنوبی و افزایش عرضه گاز فراهم کرد. ولی اف همچنین به منابع آتی عرضه گاز از آذربایجان اشاره کرد و گفت: انتظار می رود تا سال«2028مقدار زیادی» گاز از میادین در حال توسعه در دریای خزر به بازار عرضه شود که این پروژهها شامل پروژههای گاز عمیق Umidو آذری-چراغ-گونشــلی و همچنین توسعه بیشتر میدان آبشرون است. آذربایجان 8.6میلیارد متر مکعب در ژانویه تا ســپتامبر 2023صادر کرده است که3.6 درصد نســبت به  8.3میلیارد متر مکعب گزارش شــده در دوره ســال قبل افزایش داشت.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.