آیا ذخایر کامل گاز منجی اروپا در بحران انرژی است؟

هفته چهارم آذر1401 خانه گاز ایران   

اتحادیه اروپا بخش عمده سال جاری را صرف واردات گاز طبیعی از هر منبع موجود از جمله روسیه تحریم شده، کرده است.

اتحادیه اروپا بخش عمده سال جاری را صرف واردات گاز طبیعی از هر منبع موجود از جمله روسیه تحریم شده، کرده است. اخیرا رویترز در گزارشی نوشت که اروپا فصل ذخیره‌سازی مجدد گاز را با رکورد زمانی و حجم بی‌سابقه‌ای به پایان رسانده است. رویترز در گزارشی دیگر نوشت که احتمالا اروپا تحت شرایطی، با مقداری گاز که همچنان در انبار باقی مانده است زمستان را پشت سر گذارد. آب و هوای معتدل در اروپا که عامل مهمی برای ذخیره‌سازی گاز در این زمان از سال بود، دلیل بزرگی برای تحقق این پیش‌بینی خواهد بود. اما مشکل آب و هوا این است که حتی اگر زمستان اروپا معتدل هم باشد، ژانویه هرگز به اندازه ماه اکتبر گرم نیست. این بدان معنی است که تقاضا برای انرژی گرمایشی به طور اجتناب‌ناپذیری در ماه آینده و ماه بعد افزایش خواهد یافت و بیشترین مصرف گاز مربوط به کشورهایی است که برای اهداف گرمایشی به گاز متکی هستند که خود، کاهش ذخیره‌سازی را به دنبال خواهد داشت. هرچند با وجود سطوح بالای ذخیره‌سازی این موضوع نباید باعث نگرانی شود. 
در چنین شرایطی «کلاوس مولر»، رگولاتور بخش انرژی آلمان، در اوایل اکتبر هشدار داد که بدون حداقل 20 درصد صرفه‌جویی در بخش خصوصی، تجاری و صنعت به سختی می‌توانیم از وضعیت بحرانی گاز در زمستان جلوگیری کنیم. اگر هوا بسیار سرد شود، ذخایر گاز آلمان ممکن است ظرف چند روز خالی شود.
رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که قیمت‌های بالا یک عامل بازدارنده برای مصرف گاز خواهد بود، اما باز هم، زمان سرما مردم به تنها چیزی که می‌توانند فکر کنند گرم شدن است و به قیمت گاز توجهی ندارند. لازم است اروپا زمستان را با سطح مناسبی از ذخیره‌سازی خود به پایان رساند و ادامه جریان گاز روسیه از طریق اوکراین، شرط دیگری بوده که برای ذخیره‌سازی گاز اروپا در سه ماه آینده ضروری است. بنابراین به نظر می‌رسد اروپا همچنان با وجود تمام تلاش‌هایش، به گاز روسیه متکی است.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.