نگرانی چین از ناتوانی قزاقستان برای عرضه گاز قراردادی تعهد شده

هفته چهارم آذر1401 خانه گاز ایران   

چین خواستار آمادگی قزاقستان برای افزایش صادرات گاز طبیعی در زمستان (حتی با وجود تعهد دولت آستانه برای محدودیت صادرات به منظور تامین نیاز داخلی این کشور) شد.

چین خواستار آمادگی قزاقستان برای افزایش صادرات گاز طبیعی در زمستان (حتی با وجود تعهد دولت آستانه برای محدودیت صادرات به منظور تامین نیاز داخلی این کشور) شد. «لی کچیانگ»، نخست‌وزیر چین، در یک تماس ویدئویی در 29 نوامبر، به همتای قزاق خود، «علیخان اسماعیلوف» گفت: ما امیدواریم که قزاقستان مطابق با قرارداد خود، عرضه پایدار گاز به چین را تضمین و آن را در ماه‌های زمستان به حداکثر برساند. 
«قاسم جومارت توکایف»،رئیس جمهور قزاقستان در ماه ژوئن به دولت خود دستور داد تا صادرات گاز این کشور را به منظور اطمینان از عرضه داخلی کاهش داده و 2 میلیارد متر مکعب سوخت اضافی در اختیار مشتریان داخلی قرار گیرد. توکایف در همایش سرمایه‌گذاران خارجی گفت: تامین نیاز داخلی گاز، اولویت بی قید و شرطی بر صادرات دارد و گاز اضافی در نظر گرفته شده برای مصرف داخلی باید از میدان تنگیز که توسط کنسرسیومی به رهبری شورون در حال توسعه است، تامین شود.
مصرف داخلی این کشور به دلیل تبدیل نیروگاه‌های اصلی تولید برق در پایتخت تجاری قزاقستان، از زغال سنگ به گاز، در حال افزایش است؛ در این راستا وزیر محیط زیست، زمین شناسی و منابع طبیعی این کشور در ماه اوت گفت که انتظار می‌رود این عمل انتشار آلاینده‌ها را تا 80 درصد کاهش دهد. زنگ خطر کمبود گاز در سال‌های آینده در اوایل ژوئن توسط «سنزهر ژرکشوف»، رئیس اپراتور خط لوله گاز قزاق گاز به صدا درآمد و در صحبت با قانونگذاران گفت که یک بحران جدی در راه است، مگر اینکه اقداماتی فوری انجام شود. کسری سالانه گاز در بازار داخلی تا سال 2024 می‌تواند به حدود 1.7 میلیارد متر مکعب برسد و ممکن است صادرات تا سال 2023 به طور کلی متوقف شود.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.