اجرای قرارداد تامین گاز بلغارستان از ترکیه در سال2023، 300 میلیون مترمکعب(23درصد) بیش از ظرفیت رزرو شده بوده است

هفته اول دیماه 1402 خانه گاز ایران   

توافق نامه ای که در اوایل سال2023توسط دولت بلغارســتان برای واردات گاز از ترکیه به عنــوان ابزاری برای تنوع بخشــیدن به منابع گاز امضا شــد

توافق نامه ای که در اوایل سال2023توسط دولت بلغارســتان برای واردات گاز از ترکیه به عنــوان ابزاری برای تنوع بخشــیدن به منابع گاز امضا شــد، به احتمال زیاد دریچه ای برای انرژی روســیه می گشاید و تلاش ها برای کاهش وابســتگی اروپا به سوخت بهای فسیلی را تضعیف می کند. بلغارستان به شدت به گاز روســیه وابسته بود. در آغاز ســال ،2022قبل از بحران میان روســیه و اوکراین، روسیه حدود90درصد گاز مصرفی بلغارستان را تامین می کرد. در آغاز ســال ،2023مشخص شد که دولت موقت بلغارستان قراردادی را با بوتاش ترکیه امضا کرده اســت. جزئیاتی از این معامله منتشر نشــد و تنها چیزی که مشخص بود این بود که بلغارســتان به زیرساختهای گازی ترکیه و مهمتر از آن، برای نخستین بار به پایانه های ال ان جی دسترســی خواهد داشــت. تنهــا پارامتر واضح ایــن بود که بلغارستان سالانه1.5میلیارد متر مکعب گاز از طریق ترکیه دریافت می کند. پس از آن که جزئیات در ماههای اخیر آشکار شد، مشخص شد که این معامله بیش از بغار گاز، به طور فزاینده ای به نفع بوتاش ترکیه است . بلغارگاز در واقع به شبکه انتقال ترکیه دسترسی ندارد، بلکه تنها حق تخلیه تانکرها در یک پایانه خاص و دریافت همان مقدار گاز در مرز خود را دارد. در عین حال، بوتاش به شبکه انتقال گاز بلغارستان دسترسی دارد و حتی می توانــد مصرف کنندگان نهایی را تامین کند. غول انرژی ترکیه می تواند گاز را بدون هماهنگی با بلغار گاز در بازار بلغارستان به اشخاص ثالث بفروشد و بدون مشخص کردن منشاء گاز مورد نظر، به سایر کشورها تحویل دهد. در نهایت، ظرفیت رزرو شده معامله به جای 1.5میلیــارد متر مکعب اعلام شــده،1.85 میلیارد متر مکعب اســت. با در نظر گرفتن مصرف کم گاز در بلغارســتان ( 2.7میلیارد مترمکعــب،) هر گونه افزایــش در واردات گاز ممکن است باعث مصرف بیشتر شود. چیزی که در مورد این معامله اهمیت ویژه ای دارد، این اســت که هیچ اشاره خاصی در مورد اینکــه گاز از کجا خواهد آمد وجود ندارد.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.