پوتین به دنبال ایجاد «اتحادیه گاز طبیعی» در آسیای مرکزی با همکاری قزاقستان و ازبکستان

هفته چهارم آذر1401 خانه گاز ایران   

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد ایجاد یک «اتحادیه گاز» را به همراه قزاقستان و ازبکستان، با هدف ایجاد مکانیسمی برای انتقال گاز طبیعی بین سه کشور و سایر کشورها از جمله چین را مطرح کرد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد ایجاد یک «اتحادیه گاز» را به همراه قزاقستان و ازبکستان، با هدف ایجاد مکانیسمی برای انتقال گاز طبیعی بین سه کشور و سایر کشورها از جمله چین را مطرح کرد. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین یک روز پس از آن که «قاسم ژومارت توقایف»، رئیس جمهور قزاقستان گفت که با پوتین درباره این موضوع گفتگو کرده است، تایید کرد که این پیشنهاد بین سه کشور، به دلیل نیاز ایشان به همگام‌سازی، مورد بحث قرار گرفته است، زیرا این کشورها صادرکننده گاز طبیعی هستند. به گفته پسکوف، این موضوع احتمالاً باید با یک نهاد قانونی و در مورد ایجاد همکاری بین سه کشور و تضمین توسعه زیرساخت‌ها برای بازارهای بیرونی مورد بحث قرار گیرد. از آنجایی که مناطق شمالی قزاقستان به گاز طبیعی منتقل شده از سیبری در روسیه وابسته هستند، افزایش عرضه گاز روسیه به جای پیگیری طرح دولت قزاقستان برای ساخت یک خط لوله جدید برای تامین امنیت تحویل گاز قزاقستان به منطقه، از نظر اقتصادی سودمند خواهد بود و این امر باعث صرفه‌جویی «ده‌ها میلیارد دلار» برای قزاقستان می‌شود.
به گفته «روسلان ژلدیبای»، سخنگوی توقایف، روسای جمهور قزاقستان و روسیه درباره چگونگی هماهنگی اقدامات مشترک برای انتقال گاز روسیه از طریق خاک قزاقستان و ازبکستان گفتگو کردند. از نظر ایشان، لازم است مذاکرات مفصلی با حضور کارشناسان برای یافتن راه حلی منطقی که منافع همه طرف‌های درگیر را تامین کند، انجام شود. 

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.