توافق یونان، بلغارستان، رومانی و مجارستان برای توسعه کریدور شمال- جنوب گاز طبیعی

هفته چهارم آذر1401 خانه گاز ایران   

اپراتورهای سیستم‌های گاز یونان، بلغارستان، رومانی و مجارستان یادداشت تفاهمی را با هدف همکاری در تحقق کریدور گاز عمودی امضا کرده‌اند که جریان‌های دو جهته گاز طبیعی را از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امکان‌پذیر می‌کند.

اپراتورهای سیستم‌های گاز یونان، بلغارستان، رومانی و مجارستان یادداشت تفاهمی را با هدف همکاری در تحقق کریدور گاز عمودی امضا کرده‌اند که جریان‌های دو جهته گاز طبیعی را از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امکان‌پذیر می‌کند. این تفاهم‌نامه توسط DESFA (یونان)، Bulgartransgaz (بلغارستان)، Transgaz (رومانی)، FGSZ (مجارستان)، ICGB (بلغارستان) و Gastrade (یونان) در چارچوب بیست و دومین اجلاس جهانی ال‌ان‌جی در آتن امضا شد. با امضای این تفاهم‌نامه، شرکت‌ها به طور مشترک و انفرادی متعهد به توسعه پروژه‌های لازم برای اجرای کریدور عمودی شدند. این تفاهم‌نامه به مدت سه سال، با امکان تمدید برای یک سال دیگر، اعتبار خواهد داشت. این توافق بر اساس بیانیه مشترک امضا شده توسط وزرای انرژی هر چهار کشور در سپتامبر 2016 است.
امضاکنندگان این تفاهم‌نامه جدید، مشخصات فنی اتصالات جدید، خطوط لوله، اینترکانکشن‌ها یا تقویت شبکه‌های موجود را بررسی خواهند کرد و پروژه‌‌های برنامه‌ریزی شده در منطقه را با در نظر گرفتن استراتژی‌ها و سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا و همچنین تحولات مربوطه در منطقه و بازار گاز منطقه‌ای توسعه خواهند داد. علاوه بر این، شرکت‌ها توافق کردند که تفاهم‌نامه مورد بحث، مبنای همکاری‌های نزدیک در آینده از نظر امکان ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز طبیعی به کشورهای ترانزیتی و به بازار اتحادیه اروپا از یونان از طریق بلغارستان، رومانی به مجارستان و بالعکس خواهد بود. این شرکت‌ها همچنین توافق کردند که برای دستیابی به یک مشارکت بلندمدت غیر انحصاری به منظور توسعه سیستم‌های گاز طبیعی چهار کشور و آغاز بحث در خصوص جنبه‌های نظارتی و اقتصادی اجرای کریدور عمودی تلاش ها را ادامه دهند و در صورت لزوم، تسهیلات و راهنمایی‌های کمیسیون اروپا را دنبال کنند.
در حال حاضر، اینترکانکتور یونان - بلغارستان در مجموع حداکثر ظرفیت 3 میلیارد متر مکعب در سال را دارد و به گفته مدیران اجرایی ICGB، با هماهنگی DESFA، این فرصت وجود دارد که ظرفیت فعلی تا 5 میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد که به صورت همزمان، باید با راه‌اندازی پایانه ال‌ان‌جی در شهر الکساندروپلیس یونان در سال 2024 محقق شود.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.