Equinor نروژ، به دلیل عدم تمایل به ادامه سرمایه گذاری در اکتشافات آذربایجان، دارایی های نفت و گاز خود را به سوکار واگذار کرد

هفته چهارم دیماه 1402 خانه گاز ایران   

شــرکت Equinorنروژ تمــام دارایی های مربوط به نفت و گاز خود در آذربایجان را به سوکار فروخته است.

شــرکت Equinorنروژ تمــام دارایی های مربوط به نفت و گاز خود در آذربایجان را به سوکار فروخته است. حدود یک سال اســت که خروجEquinor از آذربایجان پیشبینی میشــود و ناظران صنعت محلی، به عدم تمایل این شــرکت برای ادامه سرمایهگذاری در پروژه اکتشافی مشترک با سوکار اشاره میکنند. دارایــی های شــرکت نروژی شــامل7.3 درصد سهام در بزرگترین توسعه تولید نفت آذربایجان، گروه میادین نفتی آذری-چراغ- گونشــلی ( ACG)در دریای خزر و50درصد سهام در میدان قره باغ، همچنین در دریای خزر است. ســوکار در حال حاضر 25درصد از ســهامACGو50درصد در قــره باغ را در اختیار دارد. سوکار همچنین سود8.7درصدیEquinor را در خط لوله صــادرات نفت باکو-تفلیس- جیهان (BTC) دریافت خواهد کرد. «فیلیپ ماتیو،» معاون اجرایی Equinorدر بخش اکتشاف و تولید بینالمللی گفت: از ســال ،2010آذربایجان یک سرمایه گذاری بسیار سودآور با حدود 8میلیارد دلار درآمد برای ما بوده است؛ اما، ارزش دفتری [دارایی های فروخته شــده] از قیمــت فروش آنها بیشتر است. با این حال، در میان این چالشها فرصتی برای آذربایجــان وجود دارد، به این ترتیب که مجموعه ســرمایه گذاران را متنوع کند. جذب بازیگران جدید از آســیا، خاورمیانه و به ویژه منطقه خزر می تواند موثر باشــد. تنوع بخشی به عنوان یک اقدام متقابل برای سرمایه گذاران متمرکز از یک بخش از جهان عمل می کند که ممکن اســت از اهرم های سیاسی استفاده کنند و برنامه های خاصی را پیش ببرند.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.