پتروچاینا در سال 2024به دنبال از سرگیری ساخت لاین Dخط لوله گاز آسیای مرکزی با ظرفیت 30میلیارد مترمکعب در سال است

هفته چهارم دیماه 1402 خانه گاز ایران   

به گفته منبعی آگاه، از طــرح ها، پتروچاینا انتظار دارد که ســاخت خط لوله گاز آسیای مرکزی  -Dچین [ CAGP]را در ســال2024از سر بگیرد و پس از سال ها توقف ساخت این پروژه، مجرای دیگری را برای واردات گاز خط لوله به چین باز کند.

به گفته منبعی آگاه، از طــرح ها، پتروچاینا انتظار دارد که ســاخت خط لوله گاز آسیای مرکزی  -Dچین [ CAGP]را در ســال2024از سر بگیرد و پس از سال ها توقف ساخت این پروژه، مجرای دیگری را برای واردات گاز خط لوله به چین باز کند. این شــخص گفت کــه قــرارداد در مرحله مذاکرات نهایی است و اختلافات بر سر قیمت ها و تاخیر در نهایی شــدن قرارداد گازرسانی بالادستی، دلیل اصلی توقف ساخت خطD بوده اســت و در صورت نهایی شدن قرارداد عرضه گاز بالادســتی با ترکمنستان، ساخت خطDمی تواند بلافاصله از سر گرفته شود. چین بیــش از40درصد تقاضای گاز طبیعی خود را از طریق خطــوط لوله وLNGاز طریق دریا وارد می کنــد. بزرگترین عرضه گاز خط لوله از خط لوله گاز آسیای مرکزی است که از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور می کند و تولید گاز از پروژه های بالادستی در هر سه کشور را به ارمغان می آورد.
خطDمسیر کوتاه تری را از ترکمنستان از طریق جنوب ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان تا بخش غربی اســتان سینک یانگ چین طی می کند. این خط برای بهــره برداری از ذخایر گاز گالکینیش ترکمنستان، که یکی از بزرگترین ذخایر جهان است، برنامه ریزی شده بود.
خطDچندین سال است که با ظرفیت حدود 30میلیارد متر مکعب در سال مورد بحث قرار گرفته است. و پس از شروع به کار، می تواند ظرفیت کل شبکهCAGPرا به85میلیارد متر مکعب در سال برساند ترکمنستان بزرگترین عرضه کننده گاز چین با خط لوله است که در سال،2022حدود34.09 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی ارسال کرد که54درصد از کل واردات گاز چیــن از طریق خط لوله را به خود اختصاص داد و این رقم، بسیار بیشتر از 17.1میلیارد متر مکعب یا27درصد از روسیه در سال گذشته است.
 CNPCپتروچاینا درخواست کرده است که قیمت قرارداد با ترکمنســتان کمتر از قیمت گاز زمینیCAGPاز قزاقســتان باشد، چراکه CNPCدر میادین گازی بالادست ترکمنستان سرمایه گذاری کرده، اما به گفته سایر منابع، ترکمنستان موافقت نکرده است. به طور کلی، CAGPاز نظر ژئوپلیتیکی مهمتر شده است، زیرا حضور پکن در آســیای مرکزی را از طریق همکاری انرژی تقویت میکند.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.