پتروچاینای چین به عنوان اپراتور اصلی توسعه میدان گازی نهربن عمر،با عراق قرارداد منعقد کرد

هفته چهارم دیماه 1402 خانه گاز ایران   

دو دلیل کلیدی وجود دارد که چین، روســیه و ایالات متحده مدتهاســت برای کنترل بخش گاز عراق تلاش میکنند: پتانسیل بالا و اهمیت ژئوپلیتیکی آن. اعطــای قرارداد ساخت، مالکیت، بهره برداری و انتقال به یکی از شرکت های تابعه شرکت چینی پتروچاینا برای توسعه میدان گازی خشکی نهر بن عمر، نشان واضحی از چگونگی این رقابت است.

دو دلیل کلیدی وجود دارد که چین، روســیه و ایالات متحده مدتهاســت برای کنترل بخش گاز عراق تلاش میکنند: پتانسیل بالا و اهمیت ژئوپلیتیکی آن. اعطــای قرارداد ساخت، مالکیت، بهره برداری و انتقال به یکی از شرکت های تابعه شرکت چینی پتروچاینا برای توسعه میدان گازی خشکی نهر بن عمر، نشان واضحی از چگونگی این رقابت است. پتروچاینا برای توسعه میدان گازی نهر بن عمر، به دنبال تصاحب سهامExxonMobilایالات متحده، در نقش اپراتــور اصلی این مدیان عظیم درغرب قرنه ،1قرارداد منعقد کرد. برای چین، نه تنها بخش گاز عراق، بلکه بخش نفت بالقوه آن نیز عظیم و با اهمیت است به این کشور اجازه می دهد تا از قراردادهای به دست آمده در میادین گازی عراق برای حضور گسترده تر در سراسر میادین نفتی نیز استفاده کند. دلیل این امر آن است که حدود70درصد از ذخایر گازی عراق با میادین نفتی «مرتبط» است و اکثر این میادین در جنوب شرقی عراق، در داخل و اطراف مرکز نفتی اصلی آن (بصره) قرار دارند. تلاش های چین برای متقاعد نمودن عراق به امضای «توافقنامه جامع عراق و چین» ، تا حد زیادی در جهت تضمین کنترل بر این مناطق جنوبی و میادین نفتی مرتبط با گاز آن ها بوده است. این امر پس از آن انجام شد که روسیه، متحد اصلی ژئوپلیتیکی چین، در اواخر سال  2017کنترل کل بخش نفت کردســتان و تا حدود زیادی، بخــش گاز غیرمرتبط آن را به دست آورد. به سختی می توان نظر قطعی داد که چه مقدار گاز در سراسر عراق وجود دارد، زیرا بسیاری از ذخایر نفتی بالقوه این کشور، کشف نشده باقی مانده اســت. به طور رسمی، عراق حدود145 میلیارد بشکه ذخایر اثبات-شده نفت خام دارد که حدود8درصد کل ذخایر نفت خام جهان اســت. اما همزمان با اعلام این ارقام رسمی، وزارت نفت اعلام کرد که منابع کشــف نشده کشور حدود215میلیارد بشکه است.

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.