به گفته مقامات ارشد ترکیه اردوغان ایده تامین گاز از ترکمنستان را در مذاکرات بعدی مطرح خواهد کرد.

هفته اول دی 1401   

مقامات ارشد ترکیه گفتند که «اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از مذاکرات با رؤسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان، برای احیای ایده انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق کشورش به اروپا استفاده خواهد کرد.

مقامات ارشد ترکیه گفتند که «اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از مذاکرات با رؤسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان، برای احیای ایده انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق کشورش به اروپا استفاده خواهد کرد.
این ایده، انتقال گاز با کشتی‌ها به آذربایجان و سپس پمپاژ آن به خطوط لوله زنجیره گاز کریدور جنوبی است که این خطوط، آذربایجان را از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا متصل می‌کند. مشخص نیست که چنین ایده‌ای در کوتاه‌مدت چقدر از نظر فنی امکان‌پذیر است. ترکیه به دلیل موقعیت استراتژیک خود در اروپا و آسیا و کنترل دسترسی به دریای سیاه، در تلاش است تا به یک مسیر کلیدی ترانزیت انرژی تبدیل شود. این کشور می خواهد از پروژه-های انرژی برای تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک استفاده کند و در حال حاضر تصمیم به دو برابر کردن ظرفیت خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی  به 32 میلیارد متر مکعب گرفته است.
بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی، ترکمنستان تقریبا یک سوم گاز تولیدی خود را به چین می فرستد و بقیه آن در داخل مصرف می شود و یا به روسیه تحویل می شود. بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ذخایر گاز اثبات شده ترکمنستان تقریباً یک سوم ذخایر گاز روسیه است که در پایان سال 2020 حدود 13.6 تریلیون متر مکعب گزارش شده است. بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد، ترکیه روز جمعه میزبان مذاکراتی با یک هیئت روسی در آنکارا است تا به دنبال تخفیف بیش از 25 درصدی برای قیمت واردات گاز خود از روسیه باشد.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.