پیشنهاد روسیه برای تبدیل شدن ترکیه به یک هاب منطقه ای گاز طبیعی

هفته اول دی 1401 خانه گاز ایران   

در اواسط اکتبر، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه ظرفیت تبدیل شدن به هاب گاز طبیعی به اروپا را دارد.

در اواسط اکتبر، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه ظرفیت تبدیل شدن به هاب گاز طبیعی به اروپا را دارد. اما این موضوع این بار توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مطرح شد. در بیانیه مطبوعاتی روسیه در 11 دسامبر آمده است که هر دو رئیس جمهور روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و طیب اردوغان، در مورد افزایش گردش تجاری و پروژه¬های انرژی بین دو کشور گفتگو کرده¬اند. تاکید این بحث عمدتاً بر بخش گاز بوده است، و روسیه پیشنهاد کرده ترکیه را به مرکزی برای فروش گاز طبیعی خود تبدیل کند. پوتین پیشنهاد داد که با هدف هدایت گاز در نظر گرفته شده برای اتحادیه اروپا از روسیه با استفاده از خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم به دریای سیاه و بعد از طریق ترکیه به اروپا، ترکیه تبدیل به قطب گاز روسیه شود.
تمایل ترکیه به این طرح، به دلیل وجود زیرساخت¬های انرژی منطقه ای از نظر ژئوپلیتیکی، اقتصادی و فنی است. در واقع موقعیت این کشور در تقاطع خطوط لوله هیدروکربنی متعدد و همچنین ظرفیت ذخیره سازی گاز آن می تواند به شکل گیری چشم انداز انرژی برای منطقه کمک کند. با این حال، برای موفقیت ترکیه به عنوان یک هاب انرژی، گاز روسیه نمی تواند بخش کلیدی این طرح باشد، چراکه فلسفه اصلی هر «هاب انرژی» بر چندین ستون مانند تنوع مسیرها و تامین کنندگان موجود، استقلال در تصمیم گیری از طریق یک نهاد مستقل، تقاضا و عرضه بازار که قیمت ها را تعیین کند و اراده سیاسی شرکای بالقوه برای مشارکت در پروژه ها استوار است و پیشنهاد روسیه هیچ یک از این پایه ها را تامین نمی کند. پیشنهاد پوتین مبنی بر تبدیل ترکیه به هاب گاز روسیه، می‌تواند اتکای آنکارا به سوخت‌های فسیلی روسیه را افزایش دهد، وابستگی استراتژیک آن به مسکو را در مناطق دور از انرژی عمیق‌تر کند و به روابط پیچیده ترکیه با غرب آسیب بیشتری وارد کند.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.