چین می گوید در حال حرکت به سمت خرید نفت و گاز با یوان است.

هفته اول دی 1401 خانه گاز ایران   

در نشستی با رهبران عرب، «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین بر حل و فصل تجارت انرژی با یوان چین تاکید نموده و گفت که چین به واردات مقادیر زیادی نفت و گاز از کشورهای حاشیه خلیج فارس و تسویه حساب خود با یوان چین ادامه خواهد داد.

در نشستی با رهبران عرب، «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین بر حل و فصل تجارت انرژی با یوان چین تاکید نموده و گفت که چین به واردات مقادیر زیادی نفت و گاز از کشورهای حاشیه خلیج فارس و تسویه حساب خود با یوان چین ادامه خواهد داد. در حال حاضر بیشتر تجارت جهان به دلار آمریکا انجام می شود.
بر اساس متن سخنرانی¬ای که توسط روزنامه دولتی چاینا دیلی منتشر شد، شی گفت: پلت فرم بورس نفت و گاز طبیعی شانگهای به طور کامل برای تسویه یوان در تجارت نفت و گاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. او زمان اجرای این تغییر را مشخص نکرد. همچنین مشخص نیست که آیا هیچ یک از کشورهای خلیج فارس این پیشنهاد را پذیرفته اند یا خیر، اما عربستان سعودی - بزرگترین صادرکننده نفت جهان - در حال مذاکره جهت استفاده از یوان برای تسویه فروش انرژی خود به مصرف کننده اصلی چین بوده است. چنین اقدامی نقش دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی را از بین می برد و باعث «دلارزدایی» می شود. چین در حال حاضر از یوان برای خرید انرژی روسیه استفاده می کند.
چین می¬خواهد تا یوان را به غالب ترین ارز ذخیره در جهان تبدیل کند، اما راه درازی در پیش دارد؛ چرا که پکن هنوز ارزش آن را به شدت مدیریت می¬کند و همچنین در حال حاضر به طور کامل قابل تبدیل به سایر ارزها در بازار جهانی نیست.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.