با راه اندازی خط لوله قدرت سیبری 2 چین جایگزین اتحادیه اروپا برای صادرات گاز روسیه خواهد شد.

هفته اول دی 1401 خانه گاز ایران   

چین قرار است تا سال 2030 و پس از راه اندازی خط لوله قدرت سیبری 2، از اتحادیه اروپا به عنوان مصرف کننده اصلی گاز طبیعی روسیه پیشی بگیرد.

چین قرار است تا سال 2030 و پس از راه اندازی خط لوله قدرت سیبری 2، از اتحادیه اروپا به عنوان مصرف کننده اصلی گاز طبیعی روسیه پیشی بگیرد.
این خط لوله که در حال ساخت است، گاز را از ذخایر یامال در غرب سیبری - منبع اصلی تامین گاز اروپا - به چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی و سریع ترین مصرف کننده گاز در جهان می رساند. سال گذشته، این بلوک به طور متوسط حدود 155 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کرد که معادل 45 درصد از کل واردات گاز آن است.
پس از اینکه اتحادیه  اروپا تصمیم گرفت محصولات هیدروکربنی روسیه را پس از شروع بحران میان روسیه و اوکراین در 24 فوریه کنار بگذارد، این خط لوله مورد بررسی قرار گرفته است.
این بحران که اکنون در دهمین ماه خود قرار دارد، منجر به بحران انرژی بی‌سابقه بین روسیه و قدرت‌های غربی شده و فشار فزاینده‌ای بر بازارهای جهانی نفت و گاز طبیعی وارد کرده است.
کشورهای اروپایی که تحریم‌های متعددی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند، تصمیم گرفته‌اند نفت دریایی روسیه را با سقف قیمتی هر بشکه 60 دلار (57 یورو) ممنوع کنند و اکنون در حال بحث در مورد اعمال سقف قیمتی مشابه برای گاز روسیه هستند. سقف قیمت گاز طبیعی روسیه که انتظار می‌رود حدود 200 یورو در هر مگاوات ساعت باشد، بحث‌هایی را در اتحادیه اروپا برانگیخته است و کشورهایی مانند آلمان، بلژیک و لهستان را از هم جدا کرده است. آلمان مدعی شد که سقف قیمت صادرات گاز روسیه تهدیدی برای امنیت عرضه گاز طبیعی خواهد بود، در حالی که بلژیک، لهستان و ایتالیا سقف قیمت را راهی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر نوسانات قیمت می دانند. قیمت گاز طبیعی در هر مگاوات ساعت در حال حاضر حدود 130 یورو است که از 340 یورو در هر مگاوات ساعت در ماه اوت کاهش یافته است.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.