به گفته مدیر کل شرکت بوتاش مجموع ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی در پایان سال 2023 به 11 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت

  

به گفته یک مقام ارشد شرکت خط لوله نفت بوتاش، تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در ترکیه به لطف گازی که از طریق هفت خط لوله تامین می شود، 100 درصد پر است.

به گفته یک مقام ارشد شرکت خط لوله نفت بوتاش، تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در ترکیه به لطف گازی که از طریق هفت خط لوله تامین می شود، 100 درصد پر است.
«یایلاچی» معاون مدیر کل بوتاش در کمیسیون صنعت، تجارت و انرژی مجلس گفت: «اگر خط لوله ترک استریم را نداشتیم، ممکن بود مشکلاتی داشته باشیم که اروپا اکنون با آن مواجه است. در حال حاضر 5.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در تاسیسات سیلیوری و دریاچه توز ذخیره شده است و مجموع ظرفیت ذخیره¬سازی گاز طبیعی در پایان سال 2023 به 11 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت. ما هنوز از تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی استفاده نکرده‌ایم».
برخی از نمایندگان مجلس خاطرنشان کردند که بر اساس استانداردهای جهانی، گاز طبیعی باید معادل 12 درصد مصرف یک کشور ذخیره شود و ترکیه باید 12 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در تاسیسات خود داشته باشد. یایلاچی پاسخ داد که علاوه بر گاز طبیعی ذخیره شده در دریاچه توز و تاسیسات سیلیوری، ترکیه حدود 1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع نیز دارد.
در مراسمی در 16 دسامبر با حضور «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور، مراسم افتتاح تاسیسات جدید برگزار شد و ظرفیت تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی زیرزمینی سیلیوری از 3.2 میلیارد متر مکعب به 4.6 میلیارد متر مکعب افزایش یافت که آن را به بزرگترین تأسیسات ذخایر گازی در اروپا تبدیل کرد. یایلاچی گفت که ظرفیت تاسیسات دریاچه توز نیز به 5.4 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه گاز طبیعی خط لوله ارزان¬تر است افزود: هفت خط لوله گاز طبیعی از کشور ما عبور می¬کند. گازی که از طریق ترک‌استریم و جریان آبی منتقل می‌شود، ابتدا به ترکیه می‌رسد که برای امنیت گاز طبیعی ما بسیار مهم است.
این مقام بوتاش همچنین گفت: گاز طبیعی به خانوارها و شرکت¬های کوچک و متوسط زیر قیمت تمام شده فروخته می¬شود و نرخ یارانه آن حدود 70 درصد است.
یارانه گاز طبیعی ارائه شده به خانوارها و شرکت¬های کوچک و متوسط در دسامبر به ترتیب به 175 میلیارد لیر ترکیه و 30 میلیارد لیر خواهد رسید و این مبلغ(205 میلیارد لیر) توسط خزانه¬داری تامین می شود.
یایلاچی در پاسخ به قانون¬گذارانی که پرسیدند آیا گاز طبیعی خریداری شده توسط این کشور گران است یا خیر، گفت که نوسانات قیمت در بازار جهانی، گاز طبیعی ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت 1000 متر مکعب گاز طبیعی در ماه سپتامبر به دلیل مشکلات در نورد استریم به 3000 دلار رسید اما در حال حاضر قیمت هر 1000 متر مکعب حدود 1500 دلار است. وی تصریح کرد: با وجود قراردادهای خرید گاز طبیعی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با تامین¬کنندگان، همچنان گاز را از بازار نقدی نیز خریداری می¬کنیم.
وی ادامه داد: قیمت برخی از قراردادهای بلندمدت بر اساس قیمت نفت و TTF مشخص می شود.
یایلاچی گفت: «اروپا گاز طبیعی را حدود 1500 دلار می‌خرد، در حالی که ما کمتر از این می‌پردازیم.»

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.