تاکید ترکیه بر فعالیتهای اکتشافی در دریای سیاه برای کاهش وابستگی به واردات گاز

هفته اول بهمن 1401 خانه گاز ایران   

اعلام کشف جدید گاز طبیعی در دریای سیاه توسط ترکیه، می تواند گام بزرگی در کاهش واردات گاز و تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای این کشور باشد.

اعلام کشف جدید گاز طبیعی در دریای سیاه توسط ترکیه، می تواند گام بزرگی در کاهش واردات گاز و تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای این کشور باشد. اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: ذخایر گاز طبیعی ترکیه در دریای سیاه اکنون به 710 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.
همچنین وی اعلام کرد که ترکیه 13 حلقه چاه در میدان ساکاریا که قبلا کشف شده بود، حفر کرده است. رئیس جمهور گفت: کشف جدید در 1-Caycuma می تواند به میدان گازی ساکاریا، و از آنجا به شبکه ملی کشور متصل شود.
توسعه میادین گازی جدید قرار است راهی را به سمت تنوع انرژی ترکیه طی کنند. این کشور تاکنون برای تامین انرژی بیشتر به واردات متکی بوده است. بحران میان روسیه و اوکراین ضربه سختی به اقتصاد ترکیه و قیمت انرژی وارد کرده و واردات انرژی را برای آنکارا بسیار گرا نتر کرده است.
ترکیه همچنین در حال آماده شدن برای میزبانی بالقوه یک هاب گازی برای گاز روسیه و سایر گازها است که این مسئله از نظر سیاسی، برای اتحادیه اروپا خوشایند نیست. رئیس جمهور ترکیه گفت که در اوایل سال جاری با « ولادیمیر پوتین »، رئیس جمهور روسیه برای ایجاد یک هاب گاز طبیعی در ترکیه به توافق رسیدند. یک هفته قبل از آن، پوتین برای اولین بار پیشنهاد کرد که روسیه منابع گاز طبیعی مورد نظر برای خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم را به دریای سیاه و ایجاد یک هاب گاز اروپایی در ترکیه هدایت کند. از زمانی که پوتین برای اولین بار پیشنهاد ایجاد هاب گاز در ترکیه را داد، دو کشور زمان را تلف نکردند و در ماه اکتبر به تنظیم کننده انرژی مربوطه خود دستور دادند تا فوراً کار فنی را برای تحقق پیشنهاد روسیه آغاز کند.
هفته گذشته، «الکساندر نواک »، معاون نخست وزیر روسیه گفت که هر گونه تصمیم در مورد هاب گازی احتمالی ترکیه در سال 2023 اتخاذ خواهد شد.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.