کمرنگ شدن نقش ترکمنستان در پیاده سازی سیاست های گازی روسیه در مقابل اروپا

هفته اول بهمن 1401 خانه گاز ایران   

پس از دیدار روسای جمهور ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان، امیدهای زیادی برای اعلام تامین کننده جدید گاز طبیعی به اروپا وجود داشت.


پس از دیدار روسای جمهور ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان، امیدهای زیادی برای اعلام تامین کننده جدید گاز طبیعی به اروپا وجود داشت.
اما به نظر می رسد ترکمنستان از این ایده عقب نشینی کرده است. اردوغان در این اجلاس با اشاره به اینکه گاز آذربایجان، از گذشته از طریق ترکیه به اروپا ارسال می شد، گفت: امیدوارم به زودی گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر به ترکیه منتقل شود. او همچنین از پروژه خط لوله اینترکانکتور حمایت کرد. خط لوله اینترکانکتور یک خط لوله گاز پیشنهادی است که میادین گازی ترکمنستان را به شبکه خط لوله فعلی دریای خزر در آذربایجان متصل می کند. ساخت این پروژه با هزینه تخمینی نسبتا کم 500 تا 800 میلیون دلار و تحویل سالانه 10 تا 12 میلیارد متر مکعب گاز، 24 ماه طول می کشد.
در پایان این اجلاس، سه رئیس جمهور پنج توافق نامه امضا کردند که هیچ کدام شامل برنامه فوری برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر به اروپا نبود. بنابراین، ترکمنستان در زمینه صادرات گاز به اروپا آزادی عمل ندارد. پوتین رئیس جمهور روسیه به رئیس جمهور ترکمنستان گفت: روسیه و ترکمنستان به همکاری مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه امنیت، مشارکت اقتصادی، حفاظت از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست اهمیت زیادی می دهند. 
روسیه و ایران به دلیل نگرانی های زیست محیطی، با ساخت خط لوله گاز برای انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان و برای ترانزیت بیشتر به اروپا از طریق گرجستان و ترکیه مخالفت کرده اند.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.