نارضایتی شدید روسیه از موافقت اتحادیه اروپا باسقف قیمتی گاز

هفته اول بهمن 1401 خانه گاز ایران   

پس از ماه‌ها مذاکره، وزرای انرژی اتحادیه اروپا با سقف قیمت گاز طبیعی ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت موافقت کردند.

پس از ماه‌ها مذاکره، وزرای انرژی اتحادیه اروپا با سقف قیمت گاز طبیعی ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت موافقت کردند. این توافق نامه هشدار فوری روسیه را به دنبال داشت. وزرای اتحادیه اروپا موافقت کردند که در صورت تجاوز قیمت ها به مدت سه روز در قرارداد ماهانه هاب گاز هلندی (TTF) که به عنوان معیار اروپایی عمل می کند، سقفی را در صورتی که قیمت ها از 180 یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) فراتر رود، اعمال کنند.
قیمت TTF همچنین باید 35 یورو در هر مگاوات ساعت بالاتر از قیمت مرجع بر اساس ارزیابی های قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) موجود برای سه روز باشد. این سقف جدیدترین تلاش اتحادیه اروپا برای رسیدگی به بحران انرژی است که عمدتاً به دلیل قطع بیشتر گاز خود از سوی روسیه به اروپا در تلافی تحریم های اروپا به دلیل بحران میان روسیه و اوکراین است.
قیمت گاز برای مدت کوتاهی به 340 یورو در هر مگاوات ساعت در ماه اوت رسید. قیمت از آن زمان کاهش یافته است، اما از نظر تاریخی بالا باقی مانده است. قیمت ها قبوض انرژی را بالا می برد و تورم بی سابقه ای را به همراه دارد.
جوزف سیکلا، وزیر صنعت جمهوری چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت: «ما موفق به یافتن یک توافق مهم شده ایم که شهروندان را در برابر افزایش سرسام آور قیمت انرژی محافظت می کند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روسیه این سقف را محکوم کرد.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.