استقبال مونته نگرو از تفاهم نامه اخیر آذربایجان و کمیسیون اروپا و افزایش صادرات به اروپا از طریق این کشور

هفته سوم بهمن 1401 خانه گاز ایران   

«دریتان آبازوویچ»، نخست وزیر مونته نگرو گفت: این کشور علاقه مند به انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به بندر بار است.

«دریتان آبازوویچ»، نخست وزیر مونته نگرو گفت: این کشور علاقه مند به انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به بندر بار است. وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه خط لوله آیونی آدریاتیک (IAP) کمک بزرگی به ثبات و تنوع منابع انرژی خواهد کرد، افزود: این پروژه به مونته نگرو و کشورهای همسایه اجازه می دهد تا نقش پل ارتباطی منطقه خزر و اروپای غربی را ایفا کنند.
آبازوویچ از امضای یادداشت تفاهم اخیر در زمینه همکاری راهبردی در حوزه انرژی بین آذربایجان و کمیسیون اروپا استقبال کرد که در آن آذربایجان قصد دارد تا سال 2027 تحویل گاز به اروپا را دو برابر کند و مسیر آن از طریق مونته نگرو نیز برنامه ریزی شده است.
خط لوله آیونی آدریاتیک می تواند به خط لوله ترانس آدریاتیک  (TAP) متصل شود تا گاز را به بسیاری از کشورهای جنوب شرق اروپا انتقال دهد. این خط لوله 516 کیلومتر از آلبانی و از طریق مونته نگرو و بوسنی و هرزگوین کشیده می شود تا در کرواسی تقسیم شود. ظرفیت این خط لوله بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد بود.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.