ایران به دنبال افزایش تولید گاز طبیعی با آغاز بهره برداری از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی است.

هفته سوم آذر1401 خانه گاز ایران   

نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش شدید قیمت گاز و کمبود عرضه، با نزدیک شدن به فصل زمستان و عدم اطمینان خاطر از عرضه ارزان و فراوان گاز روسیه افزایش یافته است.

نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش شدید قیمت گاز و کمبود عرضه، با نزدیک شدن به فصل زمستان و عدم اطمینان خاطر از عرضه ارزان و فراوان گاز روسیه افزایش یافته است. ایران با آگاهی از فرصتی  که برای بهره‌برداری از بحران انرژی بوجود آمده، به صراحت اعلام کرده است که به دنبال افزایش تولید در میدان گازی پارس جنوبی، با تمرکز بر توسعه فاز 11 است. 
به گفته « محسن خجسته مهر » ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توسعه پروژه فاز 11 پارس جنوبی در حال انجام است و در زمستان سال جاری، گاز تولیدی از این فاز در دسترس خواهد بود. این اظهارنظر منعکس کننده اظهارات اخیر «جواد اوجی»، وزیر نفت ایران است که گفت: با ابتکار عمل همکارانمان در شرکت ملی نفت ایران، قول می‌دهیم که، فاز اول تولید گاز از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی  از زمستان سال جاری شروع به کار کند. اوجی در ماه اوت نیز گفته بود، پیش‌بینی می‌شود در فاز اول توسعه فاز 11 پارس جنوبی، روزانه 10 تا 11 میلیون مترمکعب گاز تولید شود. 
پارس جنوبی با برآورد 14.2 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی به اضافه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی، حدود 40 درصد از کل 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر برآورد شده گازی ایران و حدود 80 درصد از تولید آن را به خود اختصاص داده است. بخش 3700 کیلومتر مربعی پارس جنوبی از حوضه 9700 کیلومتر مربعی مشترک با قطر نیز برای استراتژی کلی ایران، به منظور حفظ تولید گاز طبیعی در سراسر کشور به میزان حداقل 1 میلیارد متر مکعب در روز، حیاتی است. به گفته اوجی، هدف اولیه ظرفیت تولید اولیه فاز 11، 57 میلیون متر مکعب در روز بود که این هدف همچنان پابرجا است.
به گفته شرکت پتروپارس، فاز اول برنامه توسعه فعلی، شامل حفاری 30 حلقه چاه به همراه ساخت و نصب دو سکوی تولیدی است که هر کدام شامل 15 حلقه چاه با هدف تولید 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز و همچنین 80000 بشکه ان جی ال است. اجرای این طرح مستلزم ساخت تاسیسات اضافی مرتبط با ان جی ال و دو خط لوله 32 اینچی به طول 270 کیلومتر است. مرحله دوم توسعه، مرتبط با کاهش احتمالی فشار در طول سه سال اول تولید کامل است که به نصب تدریجی تجهیزات برای حفظ تولید از این میدان گازی می‌پردازد. 
پیش از سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به تهران در ماه ژوئیه، مقدمات حضور روسیه در پروژه‌ گازی ایران با امضای یادداشت تفاهم 40 میلیارد دلاری میان گازپروم و شرکت ملی نفت ایران، فراهم شد. گازپروم متعهد شد، در توسعه 10 میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با چشم انداز تولید بیش از 10 میلیون متر مکعب در روز به ایران کمک کند، همچنین متعهد به مشارکت در یک پروژه 15 میلیارد دلاری برای افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر شد. علاوه بر این، گازپروم در تکمیل پروژه‌های مختلف ال‌ان‌جی و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.

 

پربازدیدترین خبرها

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک
ملت، کوچه شهید سلطالی، شماره ۶۵

تلفن: ۶۰-۲۲۰۲۹۳۵۱

info@gashouse.ir :پست الکترونیک

لینک های مرتبط

وزارت نفت

شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی نفت ایران

موسسه مطالعات بین المللی انرژی



خانه مطالعات راهبردی گاز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخ گویی به نیازهای مطالعالی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس و افتتاح شد.